Utslaget kommer att bli principiellt avgörande när det gäller hela marknaden för konsumentkrediter. Samtliga bolag kommer nu tvingas se över sina avgifter.
Det var hösten 2006 som Konsumentombudsmannen, KO, stämde Mobillån Sverige AB.
I sin stämningsansökan ifrågasatte KO om avgifterna för sms-lånen verkligen motsvarade företaget kostnader för de enskilda krediterna.
I konsumentkreditlagen slås det nämligen fast att avgifter inte får tas ut om företaget inte haft motsvarande kostnad för den enskilda krediten.
Marknadsdomstolen gav KO rätt.
- Den här domen visar tydligt att konsumenten inte ska behöva betala en avgift om inte avgiften är en verklig kostnad för krediten, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman.
- Jag förutsätter nu en självsanering och att samtliga aktörer på denna marknad ser över sina avgifter, säger KO.
Konsumentverket kommer i alla händelser hålla fokus på detta.
- För att säkerställa att så sker kommer Konsumentverket aktivt kontrollera efterlevnaden av domen i Marknadsdomstolen, säger Gunnar Larsson.