På onsdag nästa vecka ska sommardäcken vara på - om det inte råder vinterväglag. Kunderna har börjat rulla in för att få sina sommardäck på plats, många har dem på däckhotell.
– Men den stora ruschen börjar nästa vecka när folk kommer tillbaka från fjällen, säger Johan Eriksson, AE däckcenter medan han balanserar ett däck för att göra klart för påsättning.
Anstormning
Däckbytena går med rasande fart då personalen är van. Vid AE däckcenter är det drop-in medan andra däckverkstäder kan föredra bokade tider.
– Nästa vecka när anstormningen kommer jobbar vi för högtryck. Men det är ännu högre tryck på hösten när vinterdäcken ska på för då kan det bli akut om snön kommer.
Att ha däcken på däckhotell blir allt populärare. Det är enkelt och så vet kunden att däcken förvaras på rätt sätt.
Ivan Lundgren, Piteå, har inte fastnat för den modellen utan tar med sig sommardäcken i bilen till till verkstaden.
– Jo, det är så duktiga här och det går så fort så byter gör jag inte själv.
Datummärkning
Den här tiden på året är det också dags för många att köpa nya sommardäck. Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 millimeter men redan vid 3 millimeter blir däckets säkerhetsegenskaper betydligt sämre.
När nya däck ska köpas ska man titta på datumärkningen för att se när däcket är gjort. På kanten, efter tillverkningsnumret, instansat i däcket finns tillverkningsdatumet.
– Står det 0115 betyder det att däcket är tillverkat vecka 1 år 2015, säger Johan Eriksson. De två första siffrorna är veckorna.
Nu ska man inte stirra sig blind på detta.
– En del däcktillverkare skickar däck som kan vara fem år gamla, men de har legat svalt och mörkt så det betyder inte att de är gamla. Man får helt enkelt titta på hur däcket ser ut, säger Johan Eriksson och tillägger att de flesta sommardäck som köps nu är tillverkade denna vinter.
Ett däck som har några år på nacken har lättare för att spricka, men a och o är att förvara däcken rätt.
– I normalfallet så hinner däcken nötas upp innan de blir för gamla.