Det är rast och dags för rastaktivitet på Backeskolan. I dag leker man engelska fängelset. Tre gånger i veckan håller värdarna i årkurs tre i olika lekar på fruktrasten. I veckan heter värdarna My Blomqvist och Jesper Westermark.
Engelska fägelset är en populär lek, enligt My den mest populära, och i dag var det mellan 30 och 40 elever som var med.
Rast samtidigt
Backeskolan är en så kallad F–3-skola med fem klasser och ungefär 100 elever. Alla skolans elever har rast samtidigt. En gång på förmiddagen, fruktrasten och en gång efter lunch, lunchrasten. Sedan är barnen även ute på fritids, efter skolans slut.
– Man måste inte vara med, det är om man vill, förklarar My och fortsätter att berätta att hon tycker det är kul att vara rastvärd och att hon nästan alltid är med i aktiviteterna.
Både Jesper och My är rätt säkra på att aktiviteterna är till för de som inte har någon att leka med på rasten.
Förebygga konflikter
Skolan har under flera års tid haft organiserade rast-aktiviteter. Tidigare var det pedagogerna som höll i dem och skötte genomförandet. Men sedan skolstarten i våras är det treorna som planerar och genomför aktiviteterna på rullande schema i klassen.
– Grundtanken då vi började, var att stävja om det var oroligt ute på skolgården, berättar fritidspedagogen Robert Ullberg som planerar lekarna tillsammans med veckans värdar.
Backeskolan jobbar mycket med inflytande och delaktighet.
Här får eleverna påverka, komma med idér och sedan genomföra dem.
– Det stärker varje individ då man får ta ansvar, det känns mer naturligt att det är barn som träder in i rollen och håller i leken.
Att vara ledare är så mycket mer än att hålla reda på regler och blåsa i en visselpipa. Här får man träna på att vara en god förebild.
Förebygga utanförskap
För många kanske det låter konstigt att rast inte är rast och vila och att barn som lekt sedan urminnes tider inte ska kunna leka utan att någon styr vad och hur. Men det är svårt att bjuda in till lek om man inte är väldigt driven.
– Den största vinsten är hos de som inte har eget driv att hitta någonting att göra, de som lätt hamnar utanför annars, berättar Robert.
Det är alltid blandat med barn från flera olika årskurser.
Lära sig att leka
– Det är viktigt att lära sig att leka, att leka är inte så lätt, berättar Robert som ofta studerar barn och barns lek på fritids. För att klara av att leka krävs spelregler för lek; fantasi, empati, att kunna turas om och dessa saker måste man träna på, alla har det inte automatiskt.
– Många barn vill ha vuxna som sätter igång leken, och när en vuxen sedan drar sig undan och vuxenstödet försvinner så dör leken ut.
– Rastaktiviterna ger ringar på vattnet, ofta kommer det initiativ om lekar på lunchrasten de dagar de varit organiserad lek. Det är bra, här bjuds man in och alla får vara med.