Rapport klar över skolskjutsorganisation

Skolskjutshandläggartjänsten bör delas upp i två delar och organisationen bör vara en renodlad beställar- och utförandeorganisation. Det förordas i en rapport efter en översyn av kommunens organisation av skolskjutsar.

PITEÅ2013-01-15 06:00

Piteå-Tidningen har vid ett flertal tillfällen under hösten 2012 skrivit om kommunens problem med skolskjutshandläggning. Det har bland annat handlat om försenade busskort och elever som fått vänta i månader på besked om skolskjuts. Mitt i alltihop hoppade kommunens skolskjutshandläggare av med kort varsel. I samband med det beslutades att tillsätta en utredning kring skolskjutsorganisationen. En av uppgifterna var att ta fram brister och styrkor i den dåvarande organisationen.

Försenad handläggning
Arbetet med skolskjutshandläggningen släpade då efter rejält och utredarna pekar i rapporten på problem med långa väntetider på bussar, anslutningar som inte fungerar, dåligt anpassade fordon med mera.

Nu har det gått några månader och utredningen är klar. Det har resulterat i en rapport som ska ligga till grund för förslag på en ny organisation för skolskjutshandläggning, när barn- och utbildningsnämnden sammanträder på torsdag.

Den ska ta ställning till om samarbetsavtalet med Pite Taxi ska fortsätta. Det ska även beslutas om eventuella ändringar i nuvarande skolskjutsregementet.

Ny skollag
Ruth Rahkola, ordförande för barn- och utbildningsnämnden, säger att man i och med nya skollagen anade att skolskjutsfrågorna skulle bli mer komplexa.

- Myndighetsutövningen har blivit mycket mer omfattande. Man har som "användare" större rätt att överklaga, vilket tar tid och kräver resurser att utreda, säger hon.

Uppdelad tjänst
Har man utsett någon ny skolskjutshandläggare?
- Inte ännu. Vi har en som jobbar tillfälligt med logistikfrågor, men det kan mycket möjligt bli så att en framtida tjänst delas upp i en myndighetsutövningsdel och en logistikdel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om