Rallyess lärde ut bromsteknik
Det finns bara en sak som gäller om det dyker upp ett hinder som gör att du måste väja på vägen. Trampa stenhårt på bromsen. Utnyttja ABS-systemet maximalt.
En bra träning. Inte att rekommendera i älgskogen men i går fick deltagarna vid Nissans kurs öva terrängkörning på motorstadions crossbana
Foto: Jens Ökvist
Det var inga duvungar arran-gören svenska Nissan och Bil-
laget i Piteå engagerat när de inbjöd privatpersoner och företagare till körskola på Piteå motorstadion.
Jonas Kruse är meriterad rally-åkare som tävlat i 18 år där han blev svensk mästare 1994 i grupp H/nationella klassen. År 2000 tog han titeln i lilla grupp A/F2 och han blev också norsk mästare 2002 i stora grupp N.
Dessutom har han en lång rad internationella framgångar i VM, har en seger i finska rallyt, och varit personlig mentor till Per-Gunnar Andersson och Patrik Sandell, båda juniorvärldsmästare i rally.
Nu kommer han att synas i rallyskogarna igen eftersom han kommer att köra SM nästa år
Toppen av SM
Anders Gullstrand har kört SM i tre år och förra året vann han Ford Flexifuel Cup.
- Hittills har jag lyckats hålla mig i toppen av SM - det har gått riktigt bra, men jag kommer inte att tävla nästa år, sade Anders Gullstrand under tiden att Jonas Kruse styrde övningarna på motorstadion.
I går fick 46 personer gå igenom en körskola där det handlade om att utnyttja ABS-systemet maximalt.
- Måste du stanna snabbt eller om du måste väja för ett hinder på vägen gäller bara en sak. Ställ dig stenhårt på bromsen, instruerade Jonas Kruse bland annat Arne Björklund och Christer Eliasson från Piteå.
Förarna skulle tvärnita vid uppställda koner och de fick bra betyg av rallyåkarna.
Deltagarna skulle också väja för hinder. Springer en älg upp framför bilen har man bara någons sekund på sig att reagera och då handlar det om att trampa hårt och bromsen och styra undan.
Den manövern klarade Arne och Christer galant.
Inte i älgskogen
Under dagen fick också deltagarna träna terrängkörning med fyrhjulsdrivna bilar på motocross banan.
En typ av övning man kanske inte ska ägna sig åt i älgskogen, men när PT testade banan fann vi att det är bra att lära sig hantera en bil även under tuffa förhållanden.
Mellan övningarna pratade Jonas Kruse om vikten av att lyfta blicken när man kör bil för att kunna reagera i tid.
- Och sluta fippla med telefoner och radioknappar när ni kör bil. Det kan bli ödesdigert om något dyker upp på vägen, sade
Jonas Kruse.
FAKTA NTF-tips för säker körning
Håll hastigheten
Hastigheten du håller när olyckan inträffar är avgörande för hur svårt skadad du blir. Dessutom sparar du pengar och miljö om du kör lagligt.
Kör nykter
Det är en självklarhet för många, men fortfarande är alkoholen ett stort problem i trafiken
Ta en paus och bli piggare
Trötthet ligger bakom många trafikolyckor varje år. Lyssna på kroppens signaler. Stanna och fika eller ta en tupplur på 30 minuter.
Glöm inte bilbältet
Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen. Du som är vuxen ansvarar för att alla barn och ungdomar i bilen använder bilbältet på rätt sätt.
Räkna gärna med lite extra tid så blir färden trevligare och du lugnare.
Hastigheten du håller när olyckan inträffar är avgörande för hur svårt skadad du blir. Dessutom sparar du pengar och miljö om du kör lagligt.
Kör nykter
Det är en självklarhet för många, men fortfarande är alkoholen ett stort problem i trafiken
Ta en paus och bli piggare
Trötthet ligger bakom många trafikolyckor varje år. Lyssna på kroppens signaler. Stanna och fika eller ta en tupplur på 30 minuter.
Glöm inte bilbältet
Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen. Du som är vuxen ansvarar för att alla barn och ungdomar i bilen använder bilbältet på rätt sätt.
Räkna gärna med lite extra tid så blir färden trevligare och du lugnare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!