Sommaren 2020 förmodas besökare från andra länder utebli, troligen även besökare från andra delar av landet. Det kommer att innebära ett stort ekonomiskt tapp för Piteå och aktörererna inom besöksnäringen.
Men sommarstaden Piteå ska vara attraktiv även i sommar. Det är i alla fall målet för den stab som näringslivsavdelningen bildat under stridsropet "Operation rädda sommaren" med fokus på produktutveckling, marknadsföring och samverkan.
Genom att kraftsamla ska fler på den lokala och regionala marknaden uppmuntras att uppleva, upptäcka och semestra i Piteå för att hålla hjulen igång.
– Genom att samverka tätt mellan olika verksamheter och kompetenser så uppstår det nya idéer och nya möjligheter som kan ge Piteå liv även i sommar. Det blir en häftig dynamik när vi blandar allt från myndighetspersoner och verksamhetsutvecklare till kreativa marknadsförare, säger Nicklas Larsson, näringslivschef Piteå kommun.
Frågan är hur man på ett ansvarsfullt sätt i coronatider kan locka folk och erbjuda aktiviteter, trots att i princip alla större arrangemang som Summergames och Nolia har ställts in i sommar.
– Vi jobbar med olika koncept för att utveckla upplevelserna, att få piteborna att semestra i sin egen stad samt locka och visa upp mer av Piteå för möjliga besökare i grannkommunerna. Ett exempel är att i kartor visa upp guldkorn såväl i staden som på landsbygden, säger Nicklas Larsson.