- Vi hade inga misstankar om att han missbrukade droger, säger
Vivianne Larsson, en av ägarna i
familjeföretaget.
- Vi är ledsna, bestörta och mycket besvikna, säger hon.
Taxikedjan har alkolås i sina bilar, men det sätter inte stopp för någon som är narkotikapåverkad.
Letade bilen
Natten mot fredagen var jobbig för Vivianne Larsson. Den nu brottsmisstänkte chauffören hade hand om telefonväxeln från bilen och ringde ett kort samtal till en kollega vid åttatiden på kvällen och bad denne ta över telefonpassningen.- Sedan visste vi ingenting. Vi fick ingen kontakt med honom och visste inte var bilen fanns, säger Vivianne Larsson. Vi ringde både polisen och sjukhuset för att höra om det hänt någon olycka.
Själv åkte hon runt i flera timmar för att hitta bilen. Klockan halv tre på natten fick hon veta att den fanns vid polisstationen i Piteå.
- Där fick jag inte veta någonting mer. Jag tycker att vi borde ha fått någon sorts information.
Först när hon läste fredagens Piteå-Tidningen fick hon och övriga i företaget klart för sig vad som hänt.
- Hade det inte funnits en akutkoppling till bilen för sjukhuskörningar hade de inte fått något meddelande alls, säger Gösta Lundberg, utredare vid Piteåpolisen. Normalt sett vill vi inte blanda in någon utomstående i det skedet av utredningen.
Drogtester
Under fredagen undersökte Taxikedjan och deras anställda möjligheterna att införa drogtester.- Vi misstänker inte våra chaufförer för att köra drogpåverkade, men det finns ju inget annat sätt att gardera sig, säger Larsson.
- Det är hemskt när en sån här sak händer. Det får inte hända.
Vid fackförbundet Transport anser man att drogtester av yrkesförare bör införas med viss försiktighet.
- Vi är principiellt emot att arbetsgivaren utför drogtester. Vi vill att det i så fall ska ske via någon myndighet, till exempel polisen eller en vårdcentral. Anledningen är att man måste ha ett klart regelverk kring vad som ska hända vid ett positivt utslag, säger Stefan Lundin, ombudsman i Norrbotten.
- Det finns branscher som har avtal om sådant, bland annat inom väktarbranschen.
Narkotikatester har hittills inte diskuteras så mycket inom Transport, enligt Lundin.
- Vi har varit väldigt förskonade från narkotikabrott i yrkestrafiken häruppe. Jag kan inte påminna mig om ett enda fall.
- Om drogtester ska införas vill vi att det ska finnas rutiner och regler så att det blir så rättssäkert som möjligt.