Men verkligheten har blivit tuff för chaufförerna sedan busslinjerna gjordes om. Tidtabellerna är satta med små marginaler för att få största möjliga effektivitet. Det leder till stressiga situationer.
- Det nya systemet med möjlighet att byta buss är krångligare både för oss och passagerarna, men det handlar också om att trimma in det. Det förra hade vi i tjugo år och resenärerna kunde turlistan utantill.
Både Eriksson och Karl-Göran Johansson, chaufför och vikarierande driftledare, tar avstånd från situationer där passagerare känner sig utskällda.
Möjlig förklaring
- Om de har upplevt det så är det illa, säger Johansson.Däremot har han en möjlig förklaring till händelsen som Frida Heikki och Ida Snellman varit med om.
- Vid bytespunkten i Öjebyn blir det ofta ont om tid. Har man möjlighet att byta redan i stan är det bra att göra det, av hänsyn till andra passagerare. Annars kan alla få sitta och vänta på en enda resenär som kommer med en anslutningsbuss.
Goda betyg
Busschaufförerna i Piteå har annars fått goda betyg av resenärerna, trots att omläggningen inte blivit positiv för alla.- Vi har det väldigt stressigt numer, säger Johansson. Dessutom tror jag att många chaufförer mår dåligt av att det är en ny upphandling på gång. Men det ska inte märkas utåt, vi ska hålla god min.
- Det är aldrig roligt att få kritik, men det är bra att det tas upp så att vi kan åtgärda det som behövs, säger Birger Eriksson.
I maj ska det vara klart vilket bolag Piteå kommun väljer för den framtida kollektivtrafiken i de centrala delarna. Connex har haft uppdraget sedan år 1998.