Rika äldre ska betala mer
Således, var "den gamla moderatpolitiken" dålig?
- Vi vann inte förra valet, svarar Reinfeldt snabbt och tilllägger:
- Politik handlar om väljarnas förtroende och då är det viktigt att kunna ompröva sin politik. Det är det vi har gjort.
Det brukar hävdas att moderaterna har trängt sig in i den politiska mittfåran?
- Jag gillar inte bilden av
höger-vänster-skala. Vi har samma värdegrund som tidigare och våra väljare ska kunna känna igen sig.
Fredrik Reinfeldt säger sig inte ha något emot offentlig verksamhet. Om ett boende eller annan verksamhet fungerar bra spelar det ingen roll vem som är arbetsgivare.
- Men vi ska komma ihåg att landsting och kommuner i många stycken har dåligt rykte som arbetsgivare. Jag tror att det är viktigt att vara flexibel och hitta alternativa former. I framtiden krävs att många fler arbetar inom vård och omsorg i takt med att fler blir äldre. Det behovet måste vi möta, särskilt till dem som behöver mest stöd.
Reinfeldt talar om ett gradvis behov och att äldre som har gott ställt eventuellt ska betala en större del av sin hemvård i framtiden.
Inte sälja Vattenfall
Att staten inte ska äga företag i "onödan" var tidigare ett obestridligt moderatkrav, men de nya moderaterna tycks ha backat rejält. Någon utförsäljning av Vattenfall eller LKAB är det således inte tal om.- Det är inte aktuellt under den kommande mandatperioden, men på sikt kan vi tänka oss ett delägarskap.
De höga elpriserna diskuteras också och Reinfeldt lovar att en moderatledd regering kommer att sätta stopp för alla skattehöjningar inom energiområdet liksom avveckling av kärnkraften. Hur man ska få bukt med elbolagens höga kartelliknande priser är mer svävande.
Fredrik Reinfeldt håller med om att sänkt fastighetsskatt får liten eller ingen effekt i Norrland, men för att få stopp på godtycket tror han att en kommunal avgift parat med höjd reavinstbeskattning är receptet.
Och skulle moderaterna vinna valet lär drömmen om en kustnära järnväg (Norrbotniabanan) stanna vid en dröm.
- Jag har inget emot järnvägar, men vi måste prioritera och Norrbotniabanan är inte finansierad. Kanske är det viktigare att satsa på vägar och vägunderhåll istället eller möjligen någon form av partnerfinansiering av en järnväg.