"Staten glömmer bort oss"

- Jag är djupt bedrövad och besviken.

Piteå2007-04-04 00:00
Regional- och kommunpolitikern Erik Berg, c, från Alterdalen utanför Piteå, gör tummen ner för Banverkets förslag till ny prioriteringslista.

Han anser att det ger felaktiga signaler till näringslivet.

Låna ut

- Mot bakgrund av att det investeras som aldrig förr inom industrin i Norrbotten, känns det som om staten glömmer bort oss mer eller mindre, säger han.

På tal om staten anser han att den agerar märkligt ur flera aspekter.

- Det var inte länge sen Vägverket ville låna 85 miljoner kronor av Piteå kommun för att bygga ut E4 norr om Piteå till Rosvik.

Det skulle handla om ett räntefritt lån utan någon specificerad återbetalningsplan.

- Om staten har mage att komma med sådana förfrågningar, vore det ju inte heller fel om den via Vattenfall nu för en gång skull såg till att lämna kvar en del av sitt miljardöverskott till att finansiera en Norrbotniabana, säger Erik Berg.

Kritisk

Bara under 2006 var Vattenfalls vinst nära 25 miljarder.

Erik Berg är samtidigt kritisk mot sin partiledare Maud Olofsson.

- Jag tycker hon har blivit lågmäld i hela den här frågan, säger han.

Nyligen uttryckte Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen en viss oro över att nu inte längre ha lika bra kanaler in i regeringskansliet. Han uppmanade därför Alliansens lokala och regionala politiker att ta över den stafettpinnen.

Berg säger sig förstå vad Roslund menar och håller med.

- Jag tänker nyttja mitt partis riksdagsledamot Stefan Tornberg för att skicka våra länsargument vidare, säger han.

Inte förvånad

Om Banverkets nya förslag till framtidsplan överraskat många, togs inte landshövding Per-Ola
Eriksson på sängen av beskedet.

- Jag är inte förvånad, säger han.

Samtidigt konstaterar han att förslaget nu ska ut på remiss.

- Jag kommer inom kort att försöka samla representanter för den tunga industrin i länet och försöka bilda ett konsortium tillsammans med andra aktörer, säger Eriksson.

Landshövdingen förespråkar med andra ord en modell likt den för Öresundsbron och den som den nuvarande regeringen vid olika tillfällen förespråkar, nämligen att kostnaden för en Norrbotniabana primärt ska falla på nyttjarna.

P-O Eriksson köper inte heller Erik Bergs förslag att använda Vattenfalls miljardvinster.

Fördomar

- Vattenfall tillhör inte de som skulle nyttja Norrbotniabanan, säger han.

Att Vattenfall av allt att döma indirekt skulle tjäna på en ny elektrifierad kustjärnväg väger uppenbarligen lätt.

Stefan Tornberg ser fördomarna kring Norrbotniabanan som den största fienden.

- Många blandar ihop den med Haparandabanan vilket är fel. Därför har vi en stor uppgift i att försöka informera, säger han.

Samtidigt välkomnar han P-O
Erikssons tankegångar om att samla den tunga industrins företrädare och gemensamt agera.

- Det är viktigt att kraftsamla kring den här frågan. Så arbetar man i Mälarregionen och får på så vis ett bredare gehör.

Men att Vattenfall ska skjuta till vinstmedel till en finansiering tror han inte på.

- Snarare då Boliden och LKAB, säger Stefan Tornberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!