"Ogrästågets" arbete höjer säkerheten

Förra veckan onsdagen opererade Banverkets "ogräståg" i Pitebygden. Bangårdarna i Piteå och Öjebyn besprutades med kemiskt ogräsbekämpningsmedel. Av säkerhetsskäl rensas banvallar och bangårdar regelbundet från lövsly och ogräs.

Piteå2006-08-14 00:00
- Det brukar blåsa mindre på nätterna, men den främsta anledningen till att vi oftast kör på natten är att vi inte får hindra trafiken; vi är skyldiga att anpassa oss till tågen, berättar Tommy Blandin, en av de tre medarbetarna på Banverkets ogräståg.

Vållar oro

Besprutningen av banvallarna har alltid vållat oro bland lokalbefolkningen. Banverket försäkrar dock att man numera använder ett kemiskt preparat, Roundup Bio, som har betydligt bättre miljöegenskaper än de bekämpningsmedel som tidigare fanns att tillgå. Bekämpningsmedlet har valts ut i samråd med Sveriges Lantbruksuniversitet och användningen är godkänd av Kemikalieinspektionen.

Av de cirka 500 000 kilo bekämpningsmedel som används varje år i Sverige står Banverket för en så ringa andel som 0,2 procent, understryker verket i ett pressmeddelande.

Specialtåg

Ogräsbekämpningen genomförs två år i rad (om åtgärderna misslyckas kan det bli aktuellt med besprutning även ett tredje år) med ett uppehåll på 3-5 år, varpå bekämpningen återupptas.

Bekämpningen görs under sommarhalvåret (Roundup Bio måste sprutas direkt på gröna växtdelar och saknar förebyggande effekt) med hjälp av ett specialbyggt tåg som består av lok, personalvagn samt en arbetsvagn med besprutningsutrustning.

Med detta enda tåg bekämpar man vegetation på banvallar och bangårdar i hela Sverige samt därutöver en tredjedel av det norska järnvägsnätet, det senare på uppdrag av norska Jernbaneverket.

Säkerhetsfråga

Att vegetationsbekämpa är en säkerhetsfråga. Lokförare måste kunna se signaler och bromsa utan att tåget glider fram på fuktigt ogräs. Alltför mycket ogräs och lövsly medför även olycksrisker för växlingspersonal.

Vidare innebär ogräs en förhöjd risk för brand längs järnvägen vid torka. Slutligen är det svårt att upptäcka eventuella fel och skador på spåret om järnvägen täcks av sly och ogräs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om