"Marknadsföringen är viktig"

Ingela Sahaffi Andersson, bostadshandläggare på Integrationsverket menar att marknadsföringen är viktig för de kommuner som börjar ta emot flyktingar.- Man kan lägga ut några broschyrer på exempelvis flyktingförläggningar som visar att "det här har vi att erbjuda".

Piteå2007-01-19 00:00


Enligt Sahaffi Andersson har flyktingarna ofta inte så stor kunskap om Sverige när de kommer hit.

- Det är bara att gå till oss själva, vad känner vi till i exempelvis Thailand förutom Phuket och möjligtvis Bangkok. Sedan kan det finnas många andra fina ställen också, men dem vet vi ingenting om.

Närliggande ort

Sahaffi Andersson menar att de orter som flyktingarna ofta känner till är dem i närheten av olika flyktingmottagningar - för Norrbottens del handlar det om Boden och Gällivare/Kiruna samt en filial i Vidsel (Älvsbyns kommun).

Får man inte komma dit, söker man sig till någon närliggande ort. Många vill komma till orter där de har familj, släktingar.

Tidigare har flyktingarna kunnat få önska fritt var de vill bosätta sig (förutsatt att kommunen kan ta emot dem) men sedan några månader tillbaka måste man hänvisa till särskilda skäl. Det kan vara att man har sina barn på den orten eller behöver någon form av speciell sjukvård som finns just där.

Kunskaperna om Norrbotten är oftast begränsade enligt Ingela Sahaffi Andersson, hon menar att för flyktingar som placeras direkt här/har släkt här, kan det vara ett alternativ

- Men för den som aldrig satt sin fot i Norrbotten, är det nog inte ett alternativ. Man tycker att det ligger för långt borta.

Nästa år ska dock Sverige fortsätta att ta emot många flyktingar, främst från Irak, men också Afghanistan och Somalia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om