"Höjda väganslag gör inga underverk"

3,9 miljarder kronor. Så mycket mer vill Vägverket se i höjda anslag för de svenska vägarna nästa år. Totalt landar väganslaget då på 22,6 miljarder.

Piteå2007-03-02 00:00
- Det går inte göra några underverk för de pengarna, säger vägverksdirektör Lena Dahlgren, Luleå.

Hon konstaterar vidare att de pengarna gäller hela landet.

Om hon själv fick önska skulle två miljarder bara för hennes ansvarsområde, Norrbotten och Västerbotten, vara välkommet.

Mitträcken

- Pengar som jag då i första hand skulle satsa i mitträckesåtgärder hela sträckan längs E4 mellan Haparanda och Umeå, samt på genomfarter i Skellefteå och Umeå, säger hon.

Men då återstår ytterligare hundratals mil som är i behov av både underhåll och upprustning.

- Pengar till några direkta ombyggnationer finns inte.

Lena Dahlgren konstaterar att arbetet med ökad trafiksäkerhet på de nordliga vägarna är ett dilemma.

- Dels är det viktigt att kunna ha höga hastigheter på våra vägar med tanke på de avstånd vi lever med, samtidigt medför det då också en ökad olycksrisk.

Lägre intensitet

Å andra sidan är trafikintensiteten på vägarna i norr betydligt lägre än i södra delen av landet.

- Med färre bilar minskar ju också olycksrisken, resonerar hon.

I den vevan ser hon ändå fram emot det förslag som regeringen väntas lägga fram i vår och som kan medföra ett helt nytt hastighetssystem på våra vägar.

- Som jag förstått handlar det om ett system med tio olika hastigheter, från 30 kilometer i timmen till 120, säger Lena Dahlgren.

Däremot är hon överens med sin chef, Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö som anser att ökade anslag är helt nödvändigt.

- Många glesbygdsvägar är i stort behov av upprustning, säger han i ett pressmeddelande.

- Både transportföretag och privatbilister drabbas av stora kostnader när vägarna är dåliga.

Ingemar Skogö varnar för att lägre anslag på sikt underminerar det totala vägnätet.

- Skulle regeringen föreslå en oförändrad anslagsnivå är det viktigast att satsa på drift och underhåll. Det skulle innebära att angelägna investeringsobjekt skjuts på framtiden, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!