I början på april presenterade Banverket sina förslag på satsningar fram till 2015. Där fanns inte Norrbotniabanan och sträckan Piteå-Skellefteå med.
Kritiken från länet lät inte vänta på sig. Nyligen lämnade också Norrbotniabanegruppen in sitt remissvar.
Mager budget
- En försening gör att nationen går miste om den stora samhällsnytta banan kommer att ge. Det är ett allvarligt misstag att skjuta byggstarten på framtiden, menar Falk, som också är kritisk till regeringens magra uppräkning av budgeten.- Budgetramen för Banverket har inte följt byggprisindex utan ligger kvar på 2004 års nivå. Kostnadsökningen i Sverige är 17 procent. Men regeringen tillskjuter bara en procent.
"Sammanfattningsvis framstår en god transportinfrastruktur som en förutsättning för att näringslivet i norr ska kunna fortsätta att generera exportintäkter till Sverige och bidra till det gemensamma välståndet. Norrbotniabanan är först och främst ett tillväxt- och näringspolitiskt projekt av nationell betydelse och inte ett regionalpolitiskt högriskprojekt" skriver Falk i sitt remissvar.
En positiv sak, enligt Falk, är att Haparandabanan prioriteras i den reviderade planen.
- Vi förutsätter att den färdigställs 2012, som planerat.