- För oss i Piteå kommun torde den nya lagen inte göra någon skillnad i praktiken. Här har konsumentrådgivarna nämligen alltid, när det gäller skuld- och budgetrådgivning, även jobbat med dem som inte kommer ifråga för den lagliga prövningen. Man har av tradition arbetat med frivilliga lösningar och följt människor under hela skuldsaneringsprocessen.
Snabbare besked
Mona Lundström påpekar att det bara är ett fåtal som uppfyller kraven för, och som beviljas, skuldsanering. Så har det varit och så kommer det att vara även i fortsättningen, med den nya lagen. Det nya är att det ska bli enklare att ansöka om skuldsanering och gå fortare att få besked om huruvida man beviljats skuldsanering eller inte.Enligt den nya lagen ska de skuldsatta ges råd och stöd i sin kommun under hela skuldsaneringstiden, som varar i fem år. Även de som inte uppfyller kraven för skuldsanering ska få hjälp. Men så har det redan tidigare varit i Piteå, enligt kommunens utvecklingschef Mona Lundström.
- Vi har haft ett väldigt tryck på vår verksamhet och därför är vi glada att vi fått en resursförstärkning på budget- och skuldsaneringen med hundra procent. I dag finns tre tjänster, varav två ska åtgå till budget- och skuldrådgivning och en tjänst till konsumenträttsliga frågor, berättar Mona Lundström.