Peder Stålberg, vd för Q-park, uppger att det är en före detta anställd på mellanchefsnivå som angett de felaktiga bötesbeloppen.
– Han gjorde fel och det blev fel. Tyvärr så har det brustit någonstans då ingen kontrollerat att det verkligen var de avgifterna som gällde i de respektive kommunerna, säger Peder Stålberg.
I Piteå har åtta felaktiga parkeringsböter utfärdats på parkeringsplats för rörelsehindrade och i Älvsbyn är det 32 felaktiga kontrollavgifter det här året.
– I Älvsbyn är varenda krona redan återbetald och i Piteå håller vi på att åtgärda felen, säger Peder Stålberg.
"Trodde de höjt"
Två av de åtta felaktiga böterna i Piteå är redan makulerade och de resterande sex berörda kommer att få sina pengar tillbaka.
– De får tillbaka hela beloppet, eftersom det är felaktigt, säger Peder Stålberg.
Enligt honom har den tidigare anställda mellanchefen trott att kommunerna höjt parkeringsavgifterna.
– Det var därför han angett fel avgifter, men de hade inte höjt, säger Stålberg.
Han menar att parkeringsvakterna själva inte kan ändra beloppen i handdatorerna just för att undvika fusk.
– Vi gjorde fel. Nu har vi rättat till felet. Det var den mänskliga faktorn som spelade in, säger Peder Stålberg.
10 år bakåt
I år rör det sig alltså om 40 felaktiga parkeringsböter i Piteå och Älvsbyn, men enligt preskriptionslagen kan konsumenter ha rätt att få sina pengar tillbaka upp till tio år bakåt i tiden.
– Grundregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, säger Siv Öhlund, konsumentvägledare på Piteå kommun.
För att en privatperson ska kunna få sina pengar tillbaka krävs det att denne kan bevisa för företaget att den lidit skada, det vill säga att den har betalat.
– Man kan ta hjälp av banken för att få tillgång till kontoutdrag som visar att man betalat in det felaktiga bötesbeloppet, säger Siv Öhlund.