Det handlar om att se mönster, om färg och form, sortering, begrepp, antal och mängder. Att lägga pärlbrickor har alltid varit ett erkänt förskolepyssel.
Det har varit populärt i omgångar för att sedan glömmas bort vissa perioder.
I höstas fick pärläggandet åter igen ett uppsving då "pysslet" började uppmärksammas som en konstform.
Tänka matematiskt
Stina Berglund, förskollärare på Klubbgärdsskolan, ville göra något mer av pärlbrickorna och kopplade in matematiken.
- Många tänker inte på att lägga pärlbrickor innehåller mycket matematik, men det gör det. Barnen lär sig se mönster, känna igen former och lär sig olika begrepp, säger hon.
Färg och form
När arbetet med pärlbrickorna tog fart fanns där ingen hejd på fantasin. Utöver klassiska pärlbrickor formade som hjärtan, cirklar och kvadrater, träddes pärlor på piprensare och formades till siffror och blommor. Några barn gjorde egna figurer från tv-program och dataspel. Smälta pärlor sattes ihop till tredimensionella figurer, bland annat hus.
Roligt arbete
- Det har varit ett roligt arbete och spännande att se hur barnen tagit sig an uppgiften. För vissa har det varit svårt att inte få ta hem sina alster men de har vant sig och nu har alla accepterat att de får ta hem grejerna efter utställningen, säger Stina Berglund.
För en utställning är på gång. Efter att ha talat med biblioteket i höstas fick man plats för att ha en utställning där under februari. På fredag ställs den upp och då är det fritt fram för alla att se vad som skapats.