Av undersökningen från Kantar Sifo framgår det att PT under 2023 nådde 79 000 personer digitalt varje vecka, vilket alltså är en ökning med cirka 39 procent jämfört med året innan. På totalen inklusive print ökades räckvidden per vecka med 30 procent.
– Förra året hade vi flera uppmärksammade bevakningar som verkligen gav avtryck i samhället. Bland annat granskade vi LVU-skandalen i Älvsbyn och fallet med dövblinda Evelina Lindberg. Det här är ett kvitto på att våra journalister gör ett viktigt jobb varje dag. Att vår journalistik når ut till allt fler visar att vi är relevanta och att läsarna, både nya och trogna, vill ta del av vår journalistik, säger Piteå-Tidningens chefredaktör Mari Gustafsson.
Samtidigt som Kantar Sifo presenterar svenska mediers räckvidd har den årliga genomgången av tidningarnas upplagor presenterats. Där framkommer det att Piteå-Tidningen är en av få titlar där upplagan ökar. Vid årsskiftet hade Piteå-Tidningen 12 000 prenumeranter, vilket var 200 fler jämfört med året innan.
– De senaste åren har vi jobbat hårt med att utveckla vårt innehåll. Hur man vill ta del av nyheter har ändrats dramatiskt och allt fler vill följa händelserna nästan samtidigt om de inträffar i sina mobiler, samtidigt som många också uppskattar genomarbetade reportage. Att vår upplaga ökar är otroligt glädjande siffror som visar att vi är på rätt väg, samtidigt som vi hela tiden fortsätter att utveckla journalistiken, säger Mari Gustafsson.