Sparbanken Nord är en av Piteå-Tidningens stora annonsörer. När man berättade att man inte längre ville annonsera i papperstidningen och försökte nå en yngre målgrupp fick PT:s annonsavdelning tänka till och tänka nytt. Resultatet blev Ung@Sparbanken Nord. En kombination av en sajt, utbildningsinsatser, storbildsskärmar och annonser i flera kanaler. Kampanjen blev så lyckad att den nu tävlar i Medievärlden och Tidningsutgivarnas tävling i kategorin ”Bästa annonskampanj”.
–Bankerna har samma bekymmer som vi har med papperstidningen, att möta unga vuxna, säger Eva Lindberg, annonschef på Piteå-Tidningen.
Genom att bland annat rådfråga PT:s ungdomsredaktion fick annonsmakarna inspel om hur man kommunicerar med unga vuxna. Resultatet blev en sajt med erbjudanden riktade till ungdomar, sajten är även kopplad till Instagram, Twitter, Facebook och Youtube. I det annonspaket PT:s medarbetare satt ihop ingår även utbildning av bankens personal i att sköta sajten, lägga ut filmer och liknande.
Man tillhandahåller även stora skärmar till alla Sparbanken Nords kontor i Norrbotten där banken kan kommunicera med kunder i alla åldrar. Till detta tillkommer också annonsering i mer traditionella kanaler.
Den 15 oktober tillkännages vem som vunnit. Andra nominerade i kategorin är ”drakarna” Aftonbladet och Svenska Dagbladet. PT har varit med i tävlingen två gånger tidigare.
–Nu är det tredje gången gillt, säger Eva Lindberg.