Det kommer att borras på en rad platser från länsgränsen i söder till Öjebyn i norr under de närmaste fyra till fem veckorna. Totalt är det närmare 40 platser på de de olika alternativa bansträckorna som kommer att undersökas närmare. Framförallt kommer ställen där geologerna är osäkra på markens skick att undersökas.
Jordens beskaffenhet
Borrningen ska bland annat ge svar på vilken typ av jord som finns på en aktuell plats. Även jordens fasthet och hänsynen till miljön är viktiga kriterier.- Vi ska titta på vilken av korridorerna som är bäst ur geologisk synvinkel, säger Rambölls uppdragsledare Peter Lindkvist.
Utifrån resultaten av borrningarna kommer det att göras bedömningar av kostnaderna för de olika sträckorna.
- Kostnaderna är beroende av vilken grundläggning som krävs. Är det besvärligt att bygga blir det dyrare, säger Peter Lindkvist.
De inledande undersökningarna på Nolia-området ska visa på vilka förutsättningar det finns för att bygga en bro tvärs över Nördfjärden. Bland annat undersöks hur mycket tyngd marken tål, vilket påverkar den grundläggning som kan behövas. Eftersom borrningarna just inletts är det för tidigt att säga något om resultaten men på Noliaområdet var det i alla fall tio meter ner till berggrunden.
Samtliga markägare som berörs av borrningarna kommer att kontaktas, men en del områden undersöks först i vinter då marken frusits.