Protester mot sänkta hastighetsgränser
Vägverket kommer under hösten sänka hastigheterna på flera av Norrbottens vägar. Detta har retat upp flera kommuner i länet, men även landstinget har reagerat.- Det protesteras mycket i onödan, det här är en effektiv åtgärd för att rädda liv, slår vägverkets vägdirektör i region norr, Lena Dahlgren, fast.
25 vägavsnitt i Norrbotten och Västerbotten berörs av de nya hastighetsbegränsningarna som innebär att vägar med mitträcke får hastighetsgränsen 100 eller 110 kilometer i timmen. Icke mötesfria vägar får hastighetsgränsen 100 eller till och med 90 kilometer i timmen om vägstandarden kräver det.
Foto: gunnar westergren
Bland annat har kommunerna i Arjeplog, Kiruna och Arvidsjaur lämnat negativa remissvar på Vägverkets förslag. Man menar bland annat att de långa sträckor som många tvingas köra kommer att ta för lång tid om hastigheten sänks och att längre transporttider också innebär en ökad miljöpåverkan.
Men den största kritikern till en generell sänkning av fartbegränsningarna är Norrbottens läns landsting som istället förespråkar variabla hastigheter.
- Variabla hastigheter, som anpassar hastighetsgränsen efter rådande förhållanden borde användas i högre utsträckning. En bra tillgänglighet är mycket viktigt för ett län som Norrbotten, ett stort län med långa avstånd. I sådana här frågor är det viktigt att landsting, kommuner och andra organisationer kan vara med i bedömningen av hur tillgänglighet, trafiksäkerhet, miljö och andra målsättningar ska vägas ihop, säger Kent Ögren, landstingsråd i Norrbotten i ett uttalande på landstingets hemsida.
Plåtskyltarna blir kvar
Men i oktober är det ändå dags. Vägverket ger inte vika för kritiken och just nu ligger beslutsunderlaget på verkets generaldirektörs skrivbord.
- Ibland känns det som att det är väldigt mycket protester i onödan. Om man ser på sänkningarna rent praktiskt så förlorar man inte mer än 1 minut och 12 sekunder på en mil om man sänker farten från 110 till 100 kilometer per timme. Det är ju ingenting i jämförelse med hur mycket säkrare det bli. Visst hade variabla hastigheter varit drömmen, men tyvärr är det i dagsläget för dyrt att såväl köpa in som att underhålla den typen av mätare. Vi får hålla oss till plåtskyltarna ett tag till för jag tror absolut att vårt förslag kommer att gå igenom, konstaterar Lena Dahlgren, vägdirektör på Vägverket region norr.
Vägstandard avgör
25 vägavsnitt i Norrbotten och Västerbotten berörs av de nya hastighetsbegränsningarna som innebär att vägar med mitträcke (2+1-vägar, 2+2-vägar och 1+1-vägar) får hastighetsgränsen 100 eller 110 kilometer i timmen. Icke mötesfria vägar får hastighetsgränsen 100 eller till och med 90 kilometer i timmen om vägstandarden kräver det. Andra hastigheter som 60 och 80 kan också bli aktuellt när Vägverket går vidare med sin kontroll av riksvägarna (exempelvis Älvsbyvägen och Arvidsjaurvägen) och resterande statliga vägnät under de närmsta två åren.
- När hastigheterna förändras på en sträcka så baseras det på flera olika kriterier, bland annat mängden trafik, vägens standard och dess sidområden. På de flesta ställen där vi sänkt hastigheterna har det handlat om just sidområdena. Det är helt enkelt inte säkert att ha så höga hastigheter som det varit på vissa håll. Ändå har vi pressat upp hastigheterna så mycket vi bara kan, säger Dahlgren och fortsätter:
- Faktum är att Norrbotten är det enda län som behåller 110-begränsningen på vägar med vanligt mitträcke. Alla andra län har valt att sänka till 100. Att vi behållit en högre hastighet beror på att de sträckorna inte är särskilt hårt betalastade. Som sagt, det är många kriterier som spelar in, säger Lena Dahlgren.
Önskar större sänkning
Föreningen Gröna bilister och Norrbottenspolisen tycker att Vägverket kan ta i än lite mer när de ändå är igång och förändrar. Polisen i förespråkar större sänkningar än de Vägverket tänker genomföra och önskar att gränserna hamnar på max 100 kilometer i timmen på mötesfria vägar och 90 på övriga.
- Det är ur ren trafiksäkerhetssynpunkt. Det skulle kunna spara många människoliv om man sänkte med ytterligare tio kilometer. Det är bättre att folk kommer fram hela och rena än att de inte kommer fram alls, säger Göran Millbert som är vikarierande länspolismästare i Norrbotten.
Om de som trafikerar vägarna i dag hade hållit hastighetsgränserna som finns på vägarna hade det inneburit 150 dödsfall färre per år. Det visar undersökningar som Vägverket gjort. Det finns också undersökningar som visar att en sänkt hastighet från 110 till 100 kilometer i timmen minskar bränsleförbrukningen med 10 procent.
- Varje kilometer räknas och kan faktiskt rädda liv när olyckan är framme, avslutar Millbert.
Hastighetsförändringari Piteå kommun:
Från Västerbottens länsgräns till Jävre föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 90 km/tim året om.
Från Jävre till Pitsund föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 110 km/tim året om.
Från Pitsund till trafikplats Piteå södra föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 110 km/tim året om.
Från Piteå södra till Boviken föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning 110 km/tim behålls.
Från Boviken till Rosvik norra föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 90 km/tim året om.
Från Rosvik norra till Notviken föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning 110 km/tim behålls.
Från Jävre till Pitsund föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 110 km/tim året om.
Från Pitsund till trafikplats Piteå södra föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 110 km/tim året om.
Från Piteå södra till Boviken föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning 110 km/tim behålls.
Från Boviken till Rosvik norra föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning med 110 km/tim sommartid och 90 km/tim vintertid förändras till 90 km/tim året om.
Från Rosvik norra till Notviken föreslås att nuvarande hastighetsbegränsning 110 km/tim behålls.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!