Besvärande bilister har hört det förut: "Nu skall Bergsviksbrons asfaltbeläggning åtgärdas en gång för alla".
Förra sommaren var det tänkt att ske. Men då saknades pengar och av planerna blev intet.
Då förändrade Trafikverket brorenoveringen till ett vinterprojekt. Anbud togs in. En entreprenör utsågs. Men en överklagan stjälpte igångsättandet - och där är vi i dag.
Projektpaket
Nu ligger dock projektet och gror för en snar start.
- Upphandlingen är i slutfasen och i dagarna tar vi beslut om entreprenör, säger Jan Eliasson från Trafikverket.
Denna gång drivs upphandlingen som ett "totalprojekt" för dels Bergsviksbron, dels Viktoriabron efter E4 i centrala Skellefteå som är i motsvarande renoveringsbehov.
En halva åt gången
- Men Bergsviksbron är prioriterad tidsmässigt i sammanhanget, understryker Eliasson.
Byggstart i maj, hoppas Trafikverket. Senast den 30 september - helst tidigare - ska jobbet vara slutfört.
- En väghalva kommer att åtgärdas åt gången, vilket innebär störningar och begränsningar i trafiken under byggtiden, säger Jan Eliasson.
Lös gummimatta
Problemen med återkommande vägsprickor på Bergsviksbron beror på att konstruktionen inte ligger still.
Under asfaltsbeläggningen finns en fuktavstötande gummimatta där klistret mot underliggande betong bitvis släppt.
Mattan är lös, och därför bjuds inga bra fästytor när ny asfalt fylls på.
När så tung trafik sätter brofundamentet i gungning uppstår sprickor med gamla/nya hål som följd.
Hyvlas bort
Nu ska asfalten, gummimattan och en del av underbetongen hyvlas bort efter 244 längdmeter och begjutas med extremt stark betong som slitlager direkt mot fundamentet.
För omkring sju miljoner kronor ska schweizerosten bli ett slätt betongklätt salsgolv.
Fler ljuspunkter
Parallellt med vägjobben ska även de optiska ljuspunkterna växa i antal över bron.
- Vi kommer att utöka antalet i det södergående körfältet, där det redan sitter ljuspunkter inkapslade i broräcket. Sedan blir det motsvarande antal på den andra sidan också, säger Stefan Ericsson från Trafikverket.