Trafikverket är ytterst ansvarig för vägunderhållet även om en entreprenör sköter arbetet. Att vägen skulle skötas sämre i år än tidigare tror inte Mikael Lindholm på.
– Kraven är desamma, det är snarare så att vi är hårdare. Väg 374 klassas som en klass fyra väg vilket innebär att den är relativt trafikerad. E4 är klass tre väg. Det innebär att vägen har ganska stor prioritering, säger Lindholm.
På en sådan väg ställs relativt hårda friktionskrav vid halkigt underlag.
– Vi provbromsar med jämna mellanrum för att mäta friktionen.
Regler
När det gäller jämnheten på vägen så är de nationella reglerna sådana att vägen ska hyvlas när den spåren är 15 millimeter.
– Vi kräver åtgärd inom 48 timmar om spåren är så djupa.
De senaste åren har entreprenörerna betalt för varje arbete de utför. Det, menar Lindholm, är ett bra incitament för att entreprenören ska göra jobbet.
Dagarna innan dödsolyckan var Trafikverket ute och kontrollerade spårigheten.
– Då var den mellan åtta och elva millimeter. För att vägen ska hyvlas ska isen vara 15 millimeter.
Sänka hastigheten
Isiga spår på vägbanan som är en centimeter kan vara svåra att hantera för en personbilsförare.
Kan kraven vara för låga?
– Det är ställningstaganden som det jobbas med hela tiden på nationell nivå. Vi kan inte börja skrapa vägar där isbildningen är en centimeter, vi måste följa de nationella riktlinjerna.
Efter dödsolyckan pratade Lindholm med sin projektledare. Man diskuterade vad man hade kunnat göra annorlunda.
– Det är inte trevligt för någon med en dödsolycka. När sådant här händer är det alltid försent.
Ett alternativ som dryftades var att sänka hastigheten på vissa delar av vägen.
– Som ett kortsiktigt vapen. Vi är ju bundna till de regler vi har att följa och det är statens pengar det handlar om.
Han är medveten om att väg 374 är en tungt trafikerad väg, relativt smal och med flera mindre anslutande vägar.
– Vi har ju vår lista på de 100 farligaste vägarna. Ta E10 där det hänt så många olyckor, där håller vi på att bygga bort problematiken. Det är pengar som sätter gränserna för vad vi kan göra. Än finns inga planer på att bygga om väg 374, men vi har vägen under uppsikt.