I dagsläget finns det inte heller någon annons eller mer lättillgänglig information på hemsidan om att detta problem kan uppstå. Och att resenärer måste vänta på att "rätt" buss ska komma känns inte så lockade. Speciellt med tanke på kvällstid, då det kan dröja flera timmar mellan bussarnas ankomst.
Stefan Andersson som är data-ansvarig på Länstrafiken i Norrbotten, förklarar såhär:
- När projektet drogs ingång var det meningen att de nya korten skulle funka överallt. Men företaget som gör den nya utrustningen till bussarna meddelande med kort varlse om att de inte kunde leverera i tid till Kustbussarna. Då var det för sent för oss på Länstrafiken att börja backa.
Dela på resorna
Stefan Andersson påpekar att de inte försöker lura någon resenär och ber dem som upplevt problem att vända sig till närmsta busstation eller ringa till Länstrafikens huvudkontor i Överkalix.- Vad vi i dagsläget kan göra är att höra efter vilken buss som kunden använder mest och därefter försöka lösa problemet. Man kan splitta på kortet, alltså dela upp resorna om man åker lika mycket med båda bussarna.
Den nya utrustningen beräknas få stationär plats på Kustbussarna i augusti.
- Just nu håller vi på att lösa problemet med hjälp av bärbar utrustning som kommer att finnas ombord på Kustbussarna. Vi hoppas på att det löser sig åt veckan, säger Stefan Andersson.