De senaste veckorna har distribution och kundtjänst i Piteå jobbat för högtryck för att hinna möta alla missnöjda prenumeranter som inte fått någon tidning.
– Vi jobbar för fullt. Det ringer hela tiden och telefonkön är lång liksom listan över obesvarade mejl, säger Annica Pettersson, kundtjänst vid Piteå-Tidningen.
Det är många olika saker som spelar in på varför vissa områden inte får någon tidning.
– Främst handlar det om att vi har vikarier som jobbar nu. Det tar ett tag att lära sig jobbet som tidningsbud och precis som vid alla andra jobb där vikarier sätts in kan det bli fel, säger Leif Bergström, vd Norrbottens media distribution.
Vissa abonnenter har inte fått tidningen på fem dagar och detta trots att reklamation gjorts.
– Det är inte acceptabelt, jag ber om ursäkt. Jag kan inte säga annat än att vi jobbar för högtryck för att lösa detta och jag tycker det går åt rätt håll.
Enligt Bergström är det problem i hela länet med att få ut tidningen till alla. Och om man får den kan den komma senare än vanligt.
– Vikarierna lär sig så det blir bättre dag för dag.
Varje natt kan det hända saker som sätter P för utdelningen. Häromnatten sa ett tidningsbud i Piteå upp sig kvällen innan skiftet.
– Det var ett distrikt i Öjebyn. Då gäller det för oss att lösa det med ett annat bud som får ta på sig ett extra distrikt efter att först ha delat på sitt ordinarie, säger Bergström.
Staffan Lindström, nattförman i Piteå, är den som får pussla.
– Vi har även haft vikarier som blivit sjuka. Då måste vi få andra bud att ställa upp och jag vill ge en eloge till de duktiga bud som gör det, säger han.
Varje morgon vid 07.30 sätter sig nattchef och områdeschefer ner och går igenom natten.
– Utifrån vad som hänt försöker vi prioritera vad vi ska göra för att komma tillrätta med problemen. Är det vikarier som missat adresser pratar vi med dem och försöker hjälpa dem att göra rätt, säger Bergström.
Ett stort problem är att det varit mycket svårt att få tag på vikarier till ordinarie tidningsbud. Under flera månader i våras sökte man aktivt, men det har varit svårt och det gör att organisationen blir sårbar.
– Kom ihåg att om ni inte får papperstidningen så finns tidningen digitalt att läsa, poängterar Annica Pettersson, kundtjänst.