Priser avskräcker inte campare

Campingpriserna blir högre, och antalet turister ökar. På flera av Piteås campingar är juli fullbokad och på Pite havsbad har satsningen på dyra strandplatser för två år sedan gett resultat - trots det dubbla priset jämfört med husvagnsraden mittemot

Pite havsbads hotellchef Agneta Nyström tror att det ökande antalet turister kan ha att göra med valmöjligheterna. "Jag tror det handlar om att det finns aktiviteter även om det regnar", säger Agneta Nyström.

Pite havsbads hotellchef Agneta Nyström tror att det ökande antalet turister kan ha att göra med valmöjligheterna. "Jag tror det handlar om att det finns aktiviteter även om det regnar", säger Agneta Nyström.

Foto:

PITEÅ2011-07-13 06:00

Älvsbybon Majvor Carlsson är en av de som har ställt upp husvagnen för säsongen på de nya, stora platserna bredvid stranden. Den ekonomiska skillnaden jämfört med de andra husvagnsplatserna tycker hon inte är ett problem i nuläget, hon är glad över förmånen att kunna ha avlopp och rinnande vatten direkt i husvagnen.

-  Sen är utsikten fantastisk på morgonen, säger Majvor Carlsson.

Majvor och hennes man har bott på campingen i många år, men började leta en stuga vid havet för tre år sedan.

-  Nu har vi gett upp och bestämde oss för att uppdatera husvagnen istället, säger hon.

På husvagnsraden mittemot bor ännu ett par Älvsbybor, nämligen Anneli Johansson och hennes man. Där är säsongspriset hälften så högt som raden direkt vid stranden och trots att en rad husvagnar täcker en del av strandutsikten så är Anneli Johansson nöjd.

-  Vi har inget avlopp och vatten men det är ju bara att hämta, säger Anneli Johansson glatt.

Aktiviteter för regn
Det är många campingar som höjt priserna sedan föregående år, men antalet turister i Piteå verkar fortsätta att öka på de flesta håll. Anledningen till det stegrande antalet besökare tror Pite havsbads hotellchef Agneta Nyström har att göra med att det finns valmöjligheter som är oberoende av vädret.

-  Jag tror att det handlar om att det finns aktiviteter även om det regnar, säger Agneta Nyström.

På turistbyrån i Piteå upplever de också ett högre tryck än vanligt. Om man jämför med tidigare år brukar antalet turister minska precis efter Piteå Summer Games, men i år har det varit ett förhållandevis jämnt tryck.

-  Jag tror helt enkelt att campandet har ökat. Skärgårdsstugorna har också blivit populärare, säger Maria Norberg Johansson från turistbyrån i Piteå.

Turistbyrån i Piteå har ett nära samarbete med Piteå Presenterar och tillsammans jobbar de med att sätta Piteå på kartan.

-  Vi jobbar för att ett besök i Piteå ska innebära något utöver vad gästerna förväntade sig, så att de förhoppningsvis kommer tillbaka, säger Per Hallqvist som är verksamhetschef på Piteå Presenterar.

Han tror att värdskapet är viktigt för att locka och behålla gäster, och menar att det är något som Piteborna är uppmärksamma på.

-  Jag tror Piteborna inser värdet av turisterna och har stor förståelse för deras betydelse, säger Per Hallqvist.

Det är överlägset störst aktivitet i turistnäringen under sommarhalvåret och för Piteå Presenterar gäller det att hitta lockelser med övriga delen av året. Marknadsföra namnet är en del av det.

-  Vi i Piteå är lite före när det gäller att sälja just Piteå. Det står Piteå överallt, på kommunen, på turistbyrån, det används i Pite havsbad, Piteå Summer Games, Piteå dansar och ler, och så vidare, säger Per Hallqvist.

Trots att campandet ökar bland svenskar så är grannarna i väst en stor del av turismen.

-  Jag tror vi har ungefär 60/40 i skillnad mellan norrmän och svenskar, säger Agneta Nyström på Pite havsbad.

Marknadsföring i just Norge är något som Piteå Presenterar jobbar en hel del med, och Per Hallqvist tror att det finns mycket i Sverige som lockar för norrmännen.

-  Vi har bland annat billiga priser, sol, värme, säger Per Hallqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om