Porschar på hal is lockar tyska bilfreaks

FARTFEST. Det är gepardspeed som gäller när 325 hästkrafter klöser tag i Störhusträskets sjöis och sätter ett gäng Porsche Carrera 997 i rörelse - som lockbete för hågade tyska bilnördar.

Piteå2008-03-06 00:00
GRANSEL (PT) Störhusträsket är knappast känt för någonting. Inte ens abborrarna sägs trivas där.

Men nu, vintertid, är den lilla oansenliga sjön i Gransel, ett par kilometer ovanför Storforsen, på väg att utvecklas till ett tyskt eldorado för penningstinna Porsche-groupies.

Och allt är Denny Pfeils fel, eller förtjänst.

Formel 3-förare

Den forne formel 3-föraren Denny Pfeil driver sedan sju år tillbaka ett vinstbringande event-koncept i Österrike - riktat mot just Porsche-ivrare.

I oktober ifjol gjorde konceptbäraren ett nedslag i Storforsen.

När han som av en tillfällighet råkade passera ett av de mera sumpiga områdena i Störhusträsket skrek han i högan sky: "Här ska vi va!" (fast på tyska).

Kontakter togs med Bertil Grahn på orten, som lockade ytterligare tre intressenter till sig, och i Erlebnis Lappland AB:s namn drivs nu ett fartfyllt koncept av det mera udda slaget.

Paketresa

Som rekvisita finns sjöis, uppplogade ovaler, sex sprillans nya Porschar (Carrera 997 och lillebror 987 i Cayman-modell) samt tre likaledes nya Citroën C2-bilar.

Affärsiden går ut på att få tyska entusiaster att köpa en paketupplevelse för motsvarande 25 000 kronor styck, för att få komma upp några dagar och ratta Porschar på vintriga Störhusträsket under Denny Pfeils vakande öga, i en natur de aldrig sett maken till. Eventet är dessutom spetsat med en rad lokala upplevelsebaserade go´bitar.

Treårskontrakt

Hur det gått? Kanon! Sju helger i rad har grupper om 35-40 personer flugits upp från Tyskland fredag, porschat runt på träsket, åkt hundspann och käkat hjortron, för att lyftas hemåt måndag.

Nu till helgen är det grande finale.

Men till nästa år återkommer Pfeil som signerat ett treårskontrakt för sina bilar och besökare.

- Vi är jätteglada. Dessutom tittar vi givetvis på möjligheten att försöka utveckla affärsiden med kanske fler grupper, från fler länder, berättar Bertil Grahn.

Fartvidunder

För att stilla funderingarna hos alla bilnördar kan rapporteras att en Big Boy, alias Carrera 997, drivs av en 3,6 liters sexcylindrig bakmonterad boxermotor som i sina bästa stunder utvecklar 325 hästkrafter.

Muskelknippet kostar runt 1,5 miljon kronor i inköp.

Då går det å andra sidan att accelerera upp till 100 km/h på fem blanka sekunder, och uppnå en topphastighet på 285 km/h.

Men sådana farter skulle nog knappast höja trivselnivån nämnvärt hos Störhusträskets trötta abborrar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om