Det har förts en hård debatt om den svenska skolan sedan den första Pisaundersökningen redovisades.
Inför den andra redovisningen fanns förhoppningar om revansch.
Så blev det inte. Istället talas det om ett nytt skolfiasko.
Sämst i Norden
Med 491 poäng är Sverige sämst i klassen i Norden och nio poäng under snittet bland OECD:s länder.
Mimmi Garpebring, med rötter i Älvsbyn, är ordförande i Sveriges elevråd SVEA. Hon anser att politikerna har en tendens att detaljstyra undervisningen.
– Det är hög tid att politikerna slutar gå in och pillra i klassrummen, säger hon.
Mimmi Garpebring konstaterar att de förändringar som gjorts i reformer för skolan måste få tid på sig.
– Låt förändringarna sjunka in och därefter skapa resurser. Utbilda fler lärare och satsa på hög kompetens.
Garpebring konstaterar vidare att det har lagts för stor fokus på de nationella proven.
– De nationella proven har dessutom blivit fler, vilket i sin tur ökar arbetsbelastningen på lärarna.
Drabbar
Enligt henne riskerar detta i sin tur gå ut över den ordinarie undervisningen.
Tillsammans med Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén föreslår de två organisationerna att det är dags för en rejäl genomlysning alla provens effekter, syfte, omfattning och tidpunkter. Något de anser måste genomföras omgående.
– Fram tills genomlysningen är klar ska endast prov i matematik, svenska och engelska vara obligatoriska, säger Mimmi Garpebring.
– Proven i SO och NO i årskurserna 6 och 9 måste göras frivilliga.
Vidare föreslås att digitaliserade prov måste bli en del i systemet. Här anses Sverige kunna lära av Danmark och Norge.