- Bara vädret kan stoppa oss, säger Bo Dahlberg.
- Båten toppar 100 knop, men vi hoppas kunna ligga på en marschfart på 70-80 knop, säger Bo Dahlberg.
Iden till att köra det som kallas för "Blå Band"- sträckan med båt föddes för ett par år sedan.
- Då beslöt jag att starta projektet, för det är ett projekt. Jag köpte båten i Stockholm, fick sponsorer och började planera, säger Bo Dahlberg.
Gjorde försök
Förra sommaren gjorde han ett försök att köra fort mellan Piteå och Uleåborg, men den resan bromsades av dåligt väder. Nu gör Bo Dahlberg och Claes-Robert Johansson ett nytt försök men på en längre distans.De två Mercury V8:orna på totalt 1200 hästkrafter ska ta duon från Malören utanför Haparanda till Ystad under 18 timmar och 48 minuter.
Det är nämligen det senaste rekordet, satt av paret Ante Malmgren och Pelle Ericsson.
Starten är satt till klockan 19.00 fredagkväll. Går allt som tänkt går båten i mål i Ystad mellan klockan åtta och tolv lördagmorgon.
- Vi har förberett oss minutiöst. Maskinellt är allt perfekt. Allt som snurrar i båten är nytt. Det är bara vädret som kan stoppa oss, säger Bo Dahlberg.
De båda V8:orna dricker 2,5-3 liter bensin per sjömil och det krävs tre tankstopp under resan.
Båten säljs
Första stoppet blir vid Ulvön utanför Örnsköldsvik, sedan pausar Bo Dahlberg och Claes-Robert Johansson vid Sandhamn. Tredje stoppet blir vid Borgholm på Öland.- Vi kommer att stanna maximalt en halvtimme på varje ställe, sedan kör vi vidare, säger Bo Dahlberg.
Det är han som styr den 4,5 ton tunga båten de 270 sjömil de ska avverka. Claes-Robert Johansson navigerar.
Hur går det i 70 knop?
- Vi spontannavigerar inte i den farten utan vi har resrutten inlagd på elektroniskt sjökort. Det är bara att följa linjen, men vi kan förstås navigera manuellt om det krävs, säger Claes-Robert Johansson.
Bo Dahlberg säger att hans projekt kostar nära 300 000 kronor och det är pengar som sponsorerna ställt upp med. Vad båten kostade i inköp vill han inte avslöja, men han säger att när projeket är över säljs båten.
- Vi kör inte tillbaka till sjöss. När det här är över kommer en långtradare att ta båten tillbaka till Piteå, säger Bo Dahlberg. som inte riktigt vet vilket projekt han kommer att sätta igång när Blå Band-racet är över.
- Först ska vi gå torrskodda ur det här, säger Bo Dahlberg, innan han drar på gasen och styr racern ut emot Fårön för en provtur.