Pitholmsprojektet närmare finansiering

BYGGNATION. Pitholmsprojektet kan ha fått en finansiär lösning. Ett konsortium av tre intressenter som är beredda att bygga den uppvärmda travbanan, bäddar för ett nytt kommunalt ridhus för 50 miljoner redan 2009.

Piteå2007-09-12 00:00
I mitten av juni kunde PT presentera att det så kallade Pitholmsprojektet med bland annat en åretrunt-uppvärmd travbana för träning, stallar, vägar och även ett kommunalt ridhus kan ha fått sin lösning.

Tre privata intressenter i form av Hellströms Bygg AB i Jävre samt entreprenadföretagen ATL och BDX har visat intresse att gå in i satsningen.

Seriöst

De tre är beredda att bilda ett konsortium och tillsammans skjuta till de närmare 20 miljoner kronor som krävs för att genomföra den privata delen.

Att intentionerna är seriösa framgår av de diskussioner som konsortieföreträdarna fört med Piteå kommuns näringslivskontor, utifrån den kommunala viljeinriktning som presenterats för det som även kallas Multiarenaprojektet.

Nu har saken kommit ytterligare en bit framåt. Trion har sammanställt något som benämns kravspecifikation eller viktiga förutsättningar till kommunledningen.

- Det känns bra, nu har vi en konkret samtalspartner, säger kommunalrådet Peter Roslund, s.

Han vill däremot i dagsläget inte ha några generella synpunkter på den kravspecifikation som de tre intressenterna lämnat, mer än att den bildar ett diskussionsunderlag.

Begränsat

- På det stora hela är det inga märkvärdigheter, säger han.

Däremot finns några punkter som omfattar kommunala ekonomiska garantier.

- Det här med konsortiejuridik är inte alldeles helt lätt, men vi kommer givetvis att titta närmare på de här sakerna och ta reda på innebörden.

Peter Roslund konstaterar emellertid att kommunens åtaganden enbart gäller det som ligger inom den kommunala servicen. Enkelt beskrivet och i just det här fallet ett nytt ridhus samt infrastrukturen i området.

Sammantaget rör det sig om cirka 70 miljoner kronor, medel som redan beslutats om och som finns avsatta.

För att konsortiet ska gå in och bygga själva travbanan och de byggnader som kan sägas kopplas till just den verksamheten, vill det ha en form av garantier att de får byggoption även på dessa.

Medvetna

- Vi ska självklart diskutera de här bitarna, säger Peter Roslund.

Samtliga inblandade är väl medvetna om den lagstiftning som finns och som reglerar lagen om offentlig upphandling, LOU.

Men varken kommunalrådet eller de privata intressenterna ser LOU som ett hinder.

- Det är inget märkligt att konsortier får öronmärkta uppdrag. Så har det exempelvis fungerat i Boden där Peab bygger den nya fotbollshallen, säger Peter Roslund.

Därför är det högst troligt att Hellströms Bygg AB tillsammans med ATL och BDX får uppdragen med infrastrukturen, ridstallet och även de gatu- och markarbeten som i förlängningen kommer att omfatta projekteringen av bostadsområdet i anslutning till Multiarenaprojektet.

- Men däremot vill jag än en gång betona att när det gäller den privata delen är det något som får diskuteras med markägaren och det bolag som levererar spillvärmen, säger Peter Roslund.

Träffas

Inom kort träffas parterna. Skulle konsortiet och Piteå kommun komma överens, kan byggnationerna komma igång redan i höst.

Sannolikt dröjer det ytterligare ett år innan bygget av ett nytt ridstall drar igång. Detta främst på grund av att konsortiet vill kunna styra sina åtaganden till lämplig säsong.

Stallet skulle då kunna stå klart 2009

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!