Pitetjej undervisar i muslimsk skola

SKOLA. Efter gymnasiet styrde Pitetjejen Tina Sandberg kosan söderut. Efter att ha utbildat sig till lärare i Uppsala, jobbar hon nu i en miljö vitt skild från vad hon tidigare varit van vid - i Al-Azharskolan, en muslimsk skola, i Bromma.

Piteå2007-01-04 00:00
Hela skolgården är full av barn när vi närmar oss. Lunchrast innebär febril aktivitet, precis som vid vilken skola som helst, men en sak skiljer sig rejält från vad man är van vid. Flickorna som kastar sig efter bollen under fotbollsmatchen är nämligen samtliga klädda i slöja och långa kjolar.<br /><br />Vi befinner oss vid Al-Azharskolan i Bromma utanför Stockholm och orsaken till vårt besök står i dörren till skolan och vinkar glatt.<br /><br /><h3>Två lärare i varje klass</h3>Hon har hunnit jobba här i 1,5 år nu, Pitetjejen Tina Sandberg, som lämnade hemorten efter gymnasiet.<br /><br />- Jag trivs jättebra, säger hon glädjestrålande när vi slår oss ned i skolans hemkunskapslokal för att kunna prata ostört.<br /><br />Al-Azharskolan är en muslimsk friskola, som startades 1979 och drivs av en stiftelse. Det går 250 barn i klass 1-4 och cirka 100 i klass 5-9, där Tina jobbar.<br /><br />- Jag har en femma nu, med 22 elever, mestadels somaliska barn, säger Tina.<br /><br />I klassen jobbar även en manlig lärare - och så är det faktiskt i alla klasser i skolan, en klar fördel jämfört med det "normala".<br /><br /><h3>Religionen med i allt</h3>- Jag undervisar i svenska och samhällskunskap och Tord, min kollega, har naturkunskap och matte. Sen finns det speciallärare för hemspråksundervisning, idrott och liknande.<br /><br />Vad är det då som skiljer arbetet i en muslimsk skola från det i en vanlig kommunal skola?<br /><br />Ja, först och främst förstås att religionen är så levande bland eleverna, att den genomsyrar både deras sätt att tänka och vara och därmed påverkar hela undervisningen vid skolan, menar Tina.<br /><br />- Vi följer naturligtvis samma skolplan som alla andra skolor, men religionen finns med hela tiden. I samhällskunskapen uppstår till exempel ofta intressanta diskussioner och jag får ibland frågan vad jag tror på, hur jag tänker och tycker, och tvingas rannsaka mig själv på ett sätt jag nog inte skulle ha gjort annars.<br /><br /><h3>Respekten viktig</h3>Tina Sandberg har tidigare arbetat vid en vanlig kommunal högstadieskola och tycker att friskolan är bättre. Dels har man mer resurser, bättre ekonomi och närmare mellan beslut och handling, dels upplever hon barnen som artigare och mer hjälpsamma.<br /><br />- I islam är ju familjen och respekten mellan generationerna viktig och det märks på barnen, säger hon.<br /><br />- När mina föräldrar var här och hälsade på en gång blev de riktigt uppassade, berättar hon skrattande. Barnen hämtade stolar och mat och såg till att de hade det bra hela tiden.<br /><br />Men visst finns det mer negativa inslag i bilden också;<br /><br />- Jodå, ibland hettar det till rejält mellan olika nationaliteter, framför allt på rasterna, och vi jobbar ganska mycket med konflikthantering för att möta det.<br /><br />Kontakterna med föräldrarna tycker hon fungerar bra, trots att många inte kan svenska.<br /><br />- Vi brukar använda tolk ibland vid utvecklingssamtal och så, men jag tycker det går bra. Föräldrarna är otroligt engagerade i sina barn.<br /><br /><h3>Gympan blir moske</h3>Förutom den vanliga undervisningen, som är likadan som i alla svenska skolor, får barnen undervisning i sina hemspråk, samt även i arabiska och i islam en gång per vecka.<br /><br />Varje skoldag inleds med en morgonsamling och efter lunch rullas bönemattorna ut och gymnastiksalen förvandlas till en moske. Då är det traditionell bön för alla elever.<br /><br />- Men bönen är frivillig, vill man inte delta kan man stanna i klassrummet och arbeta med skolarbete istället.<br /><br />De flesta elever brukar dock vara med på bönen. Religionen är som sagt levande och påtaglig i deras liv.<br /><br />När PT hälsar på i skolan får vi tillfälle att följa bönestunden från åskådarplats. När dörrarna till gymnastiksalen/mosken öppnas strömmar eleverna in. En grov uppskattning ger vid handen att i stort sett samtliga elever närvarar.<br /><br /><h3>Skolvakt och specialkock</h3>Al-Azharskolan ligger mitt i ett villaområde i Bromma, men eleverna bor inte i området. De bussas istället till skolan från Rinkeby, Tensta, Botkyrka, Skärholmen, Fittja och andra traditionellt invandrartäta områden.<br /><br />Några officiella reaktioner från omkringboende har inte hörts, men skolan utsätts ofta för vandalisering i form av rasistiskt klotter under kvällar och helger. Kanske är det också en av orsakerna till att skolan har en heltidsanställd skolvakt, som följer barnen till och från bussen och finns ute bland barnen under alla raster.<br /><br />Skolan har också specialutbildad kökspersonal som tillagar all mat enligt muslimsk sed, det finns exempelvis ingen mat som innehåller griskött.<br /><br />- Maten är jättebra, bedyrar Tina Sandberg, Pitetjejen som funnit sig väl tillrätta i en något annorlunda miljö.<\c><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om