Pitekvinna får rätt i arn

Nordiska Bil i Luleå ska kompensera en missnöjd kund i Piteå. Det rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden, arn. Kvinnan köpte i oktober 2008 en begagnad bil som visade sig ha fel på fyrhjulsdriften.

PITEÅ2009-07-21 13:03
Den 24 oktober 2008 köpte Pitekvinnan en begagnad Ford Explorer för 18 000 kr från Nordiska Bil.
Efter några veckor visade det sig att det var fel på fyrhjulsdriften. Kvinnan lämnade in bilen på verkstad och fick veta att framnaven var defekta.
Kostnaden för att byta dessa uppgick till 4 421 kronor. Nordiska Bil stod för halva kostnaden.
Eftersom kvinnan anser att felet måste ha funnits redan vid köpet, yrkade hon på kompensation för hela kostnaden.
Nordiska Bil motsatte sig yrkandet och hävdar att det med hänsyn till bilens ålder och körsträcka inte är orimligt att felet kan ha uppstått efter köpet. Enligt Allmänna reklamationsnämnden ankommer det på Nordiska Bil att visa att felet inte fanns där redan vid köpet.
Eftersom företaget inte har presenterat några sådana bevis, finner nämnden att Nordiska Bil ska stå för hela reparationskostnaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om