Transportföretaget Burlink bedriver entreprenad vid Smurfit Kappas fabrik sedan 58 år tillbaka. Nu står det dock klart att företaget tappar uppdraget.
– Det är maskinuppdraget vi har där inne, med vedtruckar och maskiner, säger Kjell Lindqvist, vd på Burlink.
När det nuvarande avtalet går ut vid årsskiftet väljer Smurfit Kappa att gå en annan väg.
– De andra har ett mycket lägre pris, säger Kjell Lindqvist.
Han vill inte säga vem som fått uppdraget utan hänvisar till Smurfit Kappa.
Burlink har 85 anställda. Inne på pappersfabriken handlar det om elva tjänster. Vad som händer med dem vill Kjell Lindqvist inte gå ut med i nuläget.
– Vi är i förhandlingar om alltihop så jag vill inte diskutera sånt i tidningen. Det är lite känsligt den biten. Det är så många parter som är berörda så jag vill inte säga något i förväg, säger han.
Burlink har fortsatt kvar transportuppdragen.
– Pappersbilarna har vi kvar och så har vi lite andra körningar åt dem också, säger Kjell Lindqvist.
Vad tänker du om att tappa ett sådant gammalt uppdrag?
– Vad ska man säga. I början tyckte man väl att det var lite eländigt, men nu när man ser i backspegeln kan man tycka att det är ganska skönt. Men jag vill inte gå in i detaljer, det är lite mer affärsmässigt.
Enligt Per Swärd, vd på Smurfit Kappa, är det inte klart vem som tar över uppdraget efter Burlink. Han vill inte kommentera varför man väljer att bryta med Burlink efter 58 år.