Black Friday kommer, som namnet antyder, från USA. Fredagen är där en klämdag efter torsdagens helgdag Thanksgiving, och med bara en månad kvar till jul har det också blivit startskott för den amerikanska julhandeln.
Från webbshop till affär
Och det är via internationella nätshoppar som fenoment först slog rot i Sverige för något år sedan. Nu har butikshandeln hakat på, och den som gick på stan på fredagen vid lunchtid kunde inte ungå butikernas Black Friday-affischering, med mer eller mindre generösa rabatter. Men ett kanske större dragplåster var nyöppnade HM i Småstaden, som med sitt utökade sortiment drog många nyfikna kunder. En av dem var Lotta Lundh Nilsson, som fyndat loss.
– Jag var på väg att beställa kläder från deras webbshop, men nu finns det sortimentet jag var ute efter i Piteå så det blev affär, sa hon nöjt.
Stekhet Frostdocka
Leksaksaffären Lekia sålde slut på en Frostdocka för 99 kronor på 20 minuter. Med ett ordinarie pris på 300 spänn var det blev det en rejäl rabatt.
Men handeln är inte odelat glad åt att inleda julhandeln med en förtida mellandagsrea. För även om försäljningen ökar så sker det till minskad lönsamhet.
– Det bidrar till att urholka lönsamheten och bygga en konsument som inte är beredd att handla till fullpris, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel till TT.
LÄS OCKSÅ: Svårt blunda för importerad köpfest
LÄS OCKSÅ: Black friday – skurkarnas svarta dag