Piteborna får tycka till om Norrbotniabanan

I dag har Piteborna möjlighet att tycka till om var Norrbotniabanan ska gå och var ett eventuellt resecentrum ska ligga. Banverket visar de två kvarstående alternativen i Christina-salen och håller sedan ett informationsmöte på kvällen.

Ska järnvägen passera mellan Volvohallen och Kullen med resecentrum vid gamla vattentornet i Öjebyn eller gå genom stan med station i Södra Hamnen nära city?

Ska järnvägen passera mellan Volvohallen och Kullen med resecentrum vid gamla vattentornet i Öjebyn eller gå genom stan med station i Södra Hamnen nära city?

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2008-08-20 06:00
Före årsskiftet tar Banverket beslutet om var en eventuell framtida Norrbotniabanan ska gå. Under järnvägsutredningens gång har alternativen blivit färre och korridorerna smalare. I dag återstår två alternativ; längs E4 med resecentrum vid Lomtjärn eller över Pitholm med station i Södra Hamn.
Kvarvarande korridor löper gemensamt från länsgränsen väster om Jävre och vidare mot Pitsund. Därifrån håller Banverket fortfarande två alternativ öppna. Det ena är att bygga järnvägen längs E4 med resecentrum mellan gamla vattentornet i Öjebyn och Lomtjärn (P1). Andra alternativet är att bygga en bro över Pitsundet och fortsätta sträckningen över Pitholm mot Piteå med station i centrala stan, någonstans i området kring Södra Hamnen (P2).
I dag visar Banverket alternativen och bjuder in till Öppet hus i Christinasalen. På kvällen hålls också ett mer genomgående informationsmöte för alla intresserade.
Kräver tunnel
Detta är ett bra tillfälle för Piteborna att tycka till. Men chans att lämna synpunkter kommer ändå att finnas fram till den 19 september.
Från Byske och upp till länsgränsen lutar det åt att järnvägen dras mellan centrum och havsbadet. Att följa E4 kräver en tunnel norr om samhället. Likaså innebär det alternativet omfattande ombyggnader av trafikplatser.
En sträckning genom Åbyn ha också valts bort. Banverket gör bedömningen att bättre alternativ finns väster om byn som leder till färre intrång och bättre funktion.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om