Nyligen inledde mediakoncernen Schibsted en kampanj för att samla in medel till Svenska Sjöräddningssällskapet (SSRS) med syfte att traila ned två båtar till Grekland i mitten av oktober. Missionen går ut på att rädda flyktingar som flyr i dåliga båtar från Turkiet. Insatsen sker i samarbete med den grekiska sjöräddningen.
– Uppstartskostnaden ligger på 1,5 miljoner kronor. Sedan beräknar vi att det kommer att kosta 1,5 miljoner kronor per månad och den kommer att pågå så länge det flyter in pengar, säger Emma Forseth vid SSRS.
Hon säger att varje krona som samlas in går direkt till flyktinginsatsen. Det tas inga pengar från medlen till den vanliga verksamheten.
200 ansökningar
Just nu pågår rekrytering av besättningar. 200 ansökningar har kommit in. Fem- sex stycken kommer från Piteå där befälhavarna Kent Andersson som driver marina vid Renöhamn, och Johan Hedin sökt.
Kent Andersson har varit besättningsman i tre - fyra år, de senaste två åren som skeppare och han ingår liksom Johan Hedin i ledningsgruppen för Piteåbåten.
– Sjöräddningssällskapet gör en fin grej. Många av oss vill hjälpa till, säger Kent Andersson, som nu väntar på besked om han blir antagen.
Blir han det stänger han marinverksamheten de veckor han är borta.
– Jag styr ju själv över verksamheten, säger han.
Tvekade aldrig
Johan Hedin har varit knuten till SSRS i Piteå i fem år, de två senaste åren som befälhavare. Han är också utbildningsledare och tvekade aldrig att söka.
– Det är en viktig uppgift att rädda liv. Jag känner att man kan göra nytta, det är drivkraften, säger Johan Hedin.
Upplägget kring besättningarna insats i den grekiska övärlden är att antas Piteåborna arbetar de 14 dagar innan avlösning. Nu återstår några dagar innan Kent Andersson och Johan Hedin får besked.
– Vi arbetar med rekryteringarna för fullt där vi beräknar att vara klara inom ett par dagar. Intresset har varit jättestort, säger Emma Forseth, som pekar på att alla som tas med måste ha nautisk kompetens.
– Men vi vill också ha en bredd i besättningarna, att vi får teknisk personal, sådana som kan sjukvård, och gärna flera språk.
Hon uppger att de fartyg som trailas ned i mitten av Oktober är av så kallad Victoriaklass, utvecklade av SSRS.
– Det är våra säkraste fartyg speciellt framtagna för tuffa förhållanden där vi bedömer att de är mycket lämpliga att operera i den grekiska övärlden!.