Pitebor var med att bärga tyskt krigsflygplan

60-ÅRSMINNE. Efter en dramatisk luftstrid över norskt luftrum tvingades ett tyskt flygplan nödlanda våren 1940 på svenskt territorium, på isbelagda Upmasjaure. Sju år senare gav bilhandlare Conrad Pettersson, Piteå, en av sina anställda, Ernst Pettersson, Piteå, i uppdrag att försöka bärga delar från planet.

Piteå2007-10-20 00:00
Det var inte utan vedermödor som Ernst Petterson, tillsammans med några kamrater, gav sig iväg till fjällvärlden en augustidag 1947. Detta i hopp om att kunna bärga en del värdefulla delar från planet, vilka Conrad Pettersson hade för avsikt att sälja vidare.

Färden gick för Ernst Petterssons del med bil från Piteå till Luspebryggan och därefter med båt till Saltoluokta för vidare färd mot Upmasjaure, vid norska gränsen. På orienteringsfärden var det fem personer, två från Piteå, två från Gällivare och en same från Luspebryggan.

Palt med flyg

När sällskapet väl, genom ödemarken, kommit fram till platsen tvingade de ganska snabbt konstatera att förnödenheterna inte skulle räcka för de dagar som arbetet skulle ta.

- Vi arbetade och låg i tält nio dagar, men hade bara tagit med oss mat för fyra dagar. Vi fick som utfyllnad leva på fisk som vi drog upp, innan Conrad Pettersson med hjälp av flyg från
F 21 anlände. Han försåg oss då med palt, erinrar sig Ernst Pettersson, som då var nygift sedan en dryg månad.

Att F 21 fanns med i bilden berodde på ett visst intresse för flygplanet.

Flygplanet nödlandade på
Upmasjaure i en tid då flyglarm då och då tog svenskarna på sängen och meddelade att fientligt flyg kränkte svenskt territorium. Det var i maj 1940 som flygplanet gled in över svenska gränsen, i samband med en tysk offensiv i Norge och som för övrigt ledde fram till att landet senare kapitulerade för Hitlers regim.

Nödlandade på isen

Vid ungefär samma tidpunkt kom ett tyskt flygplan in över stationsområdet vid Vassijaure järnvägsstation. Där befann ett 50-tal personer, däribland 21-årige Sven Sjöberg från Nötön som när flygplanet öppnade eld skadades så svårt att han avled.

Den dagen då det tyska flygplanet tvingades ned på Upmasjaure gick det för övrigt flera flyglarm över Norrbotten sedan fientligt flyg observerats.

Planet var en Messerschmitt, som tillhörde en tysk jaktflygeskader som var baserad på Trondheims flygplats. Därifrån flög tyskarna på uppdrag till Narvikområdet. Huvuddelen av tiden ägnades åt eskortuppdrag för att skydda Junker 52:or med fallskärmstrupper men även eget bombflyg.

När Messerschmitten den 24 maj 1940 startade på det som skulle bli dess sista flygning, var uppgiften att eskortera Junkers 52:or med fallskärmsjägare till Björnefjellområdet i Narvik. Fyra plan startade från Trondheim och styrde, efter det att Junker 52 orna vänt vid Narvik mot Bardufoss där ett en för tyskarna fientlig flygplats låg. Där invecklades Messerschmittplanen i en luftstrid med ett ensamt brittiskt plan. Det brittiska planet lyckades, trots övermakten skada, ett av de tyska planen för att sedan själv landa oskadd på Bardufoss. Den tyska besättningen kom in över svenskt luftrum och nödlandade sitt skadade plan på den isbelagda Upmasjaure. Av vad som framgått klarade sig besättningen och kunde efter två dagars vandring över fjällen bli upphämtad av ett tyskt sjöräddningsplan för vidare transport till Trondheim.

Till Turkiet

En same, Pavva Suorra, ute på fiske upptäckte senare planet och meddelade då F 21 om fyndet. Det slutade med att Suorra fick det havererade planet och sedan i sin tur så småningom, via en Gällivarebo, kom i kontakt med Conrad Pettersson i Piteå som när han fick höra om planet visade intresse och ville bärga det. Där sedan Ernst Pettersson var en av dem som fick ta sig an projektet.

- Conrad Pettersson var närmast intresserad av var att få tag i insprutningspumparna från flygplansmotorn, för vidare försäljning till Turkiet, berättar Ernst Pettersson som dock kunde konstatera att pumparna var skadade och att besättningen med hjälp av kulsprutor skjutit sönder flygplanet.

Vid det laget hade Norge sedan länge återvunnit sin frihet och självständighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om