Pitebor nöjdare än andra över sin kommun

Piteborna gillar sin kommun och rekommenderar gärna andra att flytta hit. Men de är missnöjda med kollektivtrafiken och arbetsmöjligheterna. Det visar en medborgarundersökning från SCB.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-08-26 06:00
Undersökningen, som genomfördes hösten 2007 bland 53 kommuner i landet, är uppdelat i tre större områden; bo och leva, kommunens verksamhet och inflytande.
Inom området bo och leva fick Piteå kommun 71 poäng av 100 möjliga, genomsnittet hos de undersökta kommunerna var 64.
Främst är det miljö och fritid som Piteborna uppskattar. Jämfört med genomsnittet för övriga kommuner får Piteå högre betyg av sina medborgare inom områdena fritid, kommersiellt utbud, trygghet och bostäder.
De lägsta betygen ger Piteborna till arbetsmöjligheter och kommunikation. Inom området kommunikation (kollektivtrafik) är Piteborna mer missnöjda än genomsnittet, främst är det de yngre medborgarna som ger det lägsta betygen.
Nöjda med räddningstjänsten
Helt klart är dock att Piteborna gärna rekommenderar andra att flytta hit, på den punkten ligger Piteå relativt högt över genomsnittet på nästan 80 av 100 möjliga poäng.
Inom området kommunens verksamhet är Piteborna mest nöjda med vatten och avlopp och räddningstjänsten. Minst nöjd är man över gator och vägar, främst snöröjningen, vilket ger Piteå lägre betyg än jämförelsekommunerna. Inom nästan alla andra områden (såsom exempelvis äldreomsorg, skola, renhållning, stöd till utsatta, gång- och cykelvägar och bemötande/tillgänglighet) har Piteå högre betyg än genomsnittskommunen men betygen för äldreomsorg, stöd till utsatta personer och miljöarbete är ändå låga och bör uppmärksammas konstateras det i undersökningen.
Inom det tredje stora området, inflyttande i kommunen, har Piteå kommun högre betyg på samtliga faktorer än de öviga kommunerna Största skillnaden är förtroende. Högsta betyget får information/öppenhet och sämst betyg får möjlighet till påverkan.
Viktig dialog
Helena Stenberg, kommunalråd, kommenterar medborgarundersökningen så här:
- Vi brukar få ganska fina betyg men det finns alltid områden att förbättra. Just medborgardialogen är viktig och synpunkter som framkommer i den här typen av undersökningar använder vi givetvis som underlag när vi gör verksamhetsplaner.
- Ambitionen är att alla synpunkter som kommer in ska behandlas, däremot kanske inte alla alltid kan få som de vill.
Hela undersökningen finns att läsa på www.pitea.se, klicka på Kommun och politik därefter Resultat och Kvalitet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om