Företaget Ipsos har genomfört en intervjuundersökning där 200 Pitebor fått betygssätta service, bemötande och tillgänglighet i sina kontakter med kommunen. Betyg från ett till fem har använts. Bemötande är det område där de tillfrågade är mest nöjda. Där har 90 procent av de tillfrågade fått den hjälp de behövde och medelbetyget hamnar på 4,5.
Höga betyg
Tjänstemännen fick också mycket höga betyg. 91 procent av de tillfrågade ansåg att tjänstemännen hade rätt kompetens för att ge den hjälp som efterfrågades. De tillfrågade tyckte också att tjänstemännen tog sig tid att lyssna.
Blanketter och formulär är dock ett område där de tillfrågade kräver bättring. Knappt hälften tycker att blanketterna är lätta att fylla i. Åtta procent tycker de är svåra medan det för 17 procent anser att det varit svårt att få tag på rätt person.
Information på hemsidan
Över hälften av de tillfrågade har sökt information via hemsidan, varav 75 procent har hittat den information de sökt och 68 procent skulle använda e-tjänster om de fanns där. Enligt undersökningen är det framför allt inom barn- och utbildningsförvaltningen som behovet av e-tjänster är störst.
- Vi får nu inte slå oss för bröstet och slå oss till ro även om det här är oerhört trevliga siffror att titta på, säger Helene Röckner, kommunchef som menar att resultatet från undersökningen ska finnas med som ett underlag för fortsatt utvecklingsarbete. Bemötande, kompetens och tillgänglighet är tre oerhört viktiga aspekter och dessa frågor måste ständigt finnas på dagordningen.