Pitebo uppgraderar och lyfter med bytesbank och ny logo

Det kommunala bostadsbolaget Pitebo uppgraderar. Ny logotype, ny hemsida med en bytesbank som den kanske största nyheten. Den erbjuder befintliga hyresgäster att byta bostad utan att förlora sina köpoäng.

Den nya logotypen är framtagen av en grafisk formgivare. Den svarta ska ge bra läsbarhet.  företagsnamnet är uppdelat för att markera ”Bo” som i boende.

Den nya logotypen är framtagen av en grafisk formgivare. Den svarta ska ge bra läsbarhet. företagsnamnet är uppdelat för att markera ”Bo” som i boende.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-07-08 16:31

Räkna med en ansiktslyftning hos Pitebo under hösten.

Förändringarna ska ses som ett sätt för det kommunala bostadsbolaget att bli mer anpassat, mer tidsenligt.

Utåt märks det främst i form av en helt ny logga.

Bytesbank

Symbolen uppges ska påminna om ett tänkt hjärta.

– Det kan i sin tur associera till omsorg, engagemang, hem och eller trygghet, säger bolagets vd, Maria Adlers.

– Men, de de tre delarna kan även symbolisera en familj eller grupp av människor. Det gröna illustrerar hållbar utveckling och tillväxt.

Men Pitebo satsar även på en helt ny hemsida.

– Den vi har idag är väldigt enkel. Ambitionen är att bygga en mer tidsenlig, säger Maria Adlers.

Mot bakgrund av det stora antalet besökare är detta angeläget.

– Så är det. Vi har för närvarande 25 000 besökare varje månad. Utifrån detta är det också viktigt att ha en bra, fungerande och tidsenligt hemsida, säger hon.

Den kanske största nyheten när det gäller den nya hemsidan är den bytesbank som kommer att finnas.

Efterfrågad

– Den syftar till att göra det enklare att kunna byta lägenhet om någon av våra hyresgäster får ändrade förhållanden av något slag. Någon som sitter på en trea och kanske söker en tvåa ska kunna byta med en annan hyresgäst utan att förlora köpoäng, berättar Maria Adlers.

Den här möjligheten har tidigare efterfrågats, nu ska den realiseras.

– Vi tror och hoppas att den tjänsten ska få bra gensvar, säger Maria Adlers.

Hemsidan ska även kunna innehålla möjligheten för hyresgäster att lämna förslag till förändringar eller förbättringar.

– Den tjänsten kommer inte att finnas initialt, men vi planerar även för den biten. Vi ser det som viktigt att kunna föra en öppen och konstruktiv dialog med våra hyresgäster, säger vd:n.

I slutet av oktober kommer hela paketet med logotype, hemsida och renoverade lokaler för bostadsförmedlingen att sjösättas.

– Vi kommer att ha öppet hus för att presentera förändringarna, säger Maria Adlers.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!