Tävlingen är en del av Norrbotten Media Week och går ut på att de olika lagen ska utforma en mediekampanj med ett visst tema. I år var temat klart inspirerat av "Metoo" och gick ut på att hjälpa 13–15- åringar att flirta på ett schysst sätt. I årets upplaga tävlade 15 lag från Norrbotten och Västerbotten, ett nytt rekord för tävlingen.
– Det känns jättekul, särskilt att vi vann när det var rekordmånga med i år, säger Nikita Rönning-Ledström.
Nikita studerar till digital strateg i Piteå och det är en del av utbildningen att delta i tävlingen. Men tävlingen är öppen för alla som är unga och kreativa. I Nikitas grupp ingick två personer från No Plan-B i Skellefteå och två tv-studenter. Årets tema passade Nikita väldigt bra.
– Det är ett ämne jag brinner för personligen. För vissa var det knepigt, men det är något som jag tänker på hela tiden. För min del var det målgruppen som var svårare. Man tänker så gärna från sitt eget perspektiv med 20–30-åringar, men det är ungdomarna som man måste nå på något vis, säger Nikita Rönning-Ledström.
Motiveringen till vinsten var bland annat att deras idé ligger nära både avsändare och målgrupp i ton och känsla med mycket humor. "Om någon behöver tips på hur du haffar en jury i en reklamtävling så kommer vi att tipsa om att de frågar årets vinnare med idén "Haffa rätt".
Det är väldigt vanligt att 13–15-åringar undrar hur man ska närma sig, hur man tar kontakt.
– Det vi gjorde var att vi översatte det här till hur ungdomarna säger det, "Haffa rätt". Vi kollade på vilka kanaler de finns på och gjorde contentidéer till de kanalerna. De brukar kallas för "youtube-generationen", 100 procent av ungdomarna finns på Youtube så vi jobbade mycket med video och gjorde en hashtag, #hurhaffardu. Så kan målgruppen själva skicka in tips på hur de haffar och haffats och blir lite medskapare i kampanjen, säger Nikita Rönning-Ledström.
Uppdragsgivaren inför årets tävling är en sajt om sex, hälsa och relationer för unga, UMO.se. Nu ska de kika närmare på om kampanjen är genomförbar i praktiken.
– De skulle höra av sig i så fall. Vi tycker i alla fall att idén håller för en större kampanj, men det är upp till dem. Det hade så klart varit kul om det blir en riktig kampanj av det, säger Nikita Rönning-Ledström.