Det kommunala bostadsbolaget blev i måndags klar med en tung rekrytering. Mikael Renqvist, processjurist på Hyresgästföreningen i Luleå, kommer inom kort att tillträda en helt ny tjänst som jurist vid Pitebo.
– Hyreslagstiftningen är en grund för hela vår verksamhet och vi är måna om att göra rätt och riktigt i beslut och handling. Mikael har värdefull erfarenhet och kompetens inom hyresjuridiken och förvaltning av hyresrätter och han kommer att med detta stärka Pitebos arbete inom många områden, säger Maria Adlers, vd på Pitebo.
Enligt henne är bolaget inne i en stark utveckling med bland annat stora investeringar i de äldre fastigheterna, översyn av hela hyresstrukturen samt utveckling av tjänster och service med hjälp av ny teknik.
– Mikael får en viktig roll att leda förhandlingarna med hyresgästkollektivet avseende dessa förändringar samt att verka för fortsatt goda relationer med våra hyresgäster, gårdsgrupper samt Hyresgästföreningen. Mikael har hyresgästperspektivet med sig och det ser vi som en styrka.
Mikael Renqvist säger att han tidigare fått erbjudanden från privata aktörer – något han tackat nej till.
– Men erbjudandet från Pitebo tyckte jag lät så intressant. Det är ett välskött bolag som erbjuder en trevlig arbetsplats. Sedan är det en allmännytta med ett annat uppdrag än att bara tjäna pengar. För mig var det viktigt att fortsätta jobba för hyresgästerna.
Även om Mikael Renqvist byter sida så känner han inte att han lämnar sina tidigare ideal.
– Det är klart att jag kommer att sitta på andra sidan av förhandlingsbordet, men eftersom Pitebo är en allmännytta känner jag att jag fortfarande jobbar för hyresgästerna.
En av frågorna som Mikael Renqvist kommer ta tag i är de omdiskuterade bruksvärderingarna av lägenheter, till exempel på Prästgårdsgatan, som Hyresgästföreningens förhandlare kallat för orimliga chockhöjningar av hyrorna.
– Det kommer också vara en del av mina arbetsuppgifter. Pitebo har ett uppdrag att se till så att hyrorna är bruksvärdesmässigt korrekta. Jag har också full förståelse för känslor som upprör när en hyra höjs. Jag tänker att jag kommer ta hänsyn till båda aspekterna.
Mikael Renqvist har tre månaders uppsägningstid.
– Det är viktigt för mig att göra ett bra avslut med Hyresgästföreningen, säger han.