Kvinnan kontaktade bilföretaget som lagt ut annonsen och bestämde sig för att åka till Stockholm och titta på bilen. Det blev affär och Audin bytte ägare till priset av 139 000 kronor.
På väg hem till Piteå märkte den nya ägaren att bilen inte riktigt gick som den borde. När hon kom hem lämnades bilen in på verkstad för undersökning.
Bilverkstaden upptäckte flera fel och konstaterade att bilen som hade en mätarställning på 5 700, i själva verket hade gått betydligt mer. I april 2005 hade den varit inne på service i Tyskland och då gått 22 400 mil.
Vägrade betala
Köparen kontaktade säljaren och påpekade felen som hittats. Bilföretaget gick då med på att återbetala 25 000 kronor för att täcka de reparationer som behövdes, samt som kompensation för att bilen gått mer än vad som angetts.Men snart upptäckte kvinnan att bilen fortfarande inte fungerade som den skulle. Hon lämnade på nytt in den på verkstaden som hittade fler fel. Kvinnan kontaktade försäljaren i Stockholm för att reklamera felen.
Försäljaren gjorde klart att företaget inte hade för avsikt att betala för dessa fel. Pitebon blev då tvungen att själv stå för kostnaderna för att få bilen i brukbart skick.
Häva köpet
Bilföretaget har lovat upphäva köpet och ta tillbaka bilen, något kvinnan kan tänka sig. Men hon vill även ha ersättning för de pengar hon lagt ut på reparationer av bilen.Kvinnan vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få hjälp att avgöra tvisten.
ARN har nu beslutat att rekommendera bilföretaget i Stockholm att genast betala 22 829 kronor i ersättning för de reparationer som Pitebon bekostat. Bilen hade fel som kvinnan inte kunnat förutse vid köpet, menar ARN.