Wateraid är en internationell organisation som arbetar för allas rätt till rent vatten och sanitet. Från den 15-22 november kommer tio specialdesignade toaletter ställas ut i gallerian Mood i Stockholm som ingår i kampanjen I Love Toa. Det huvudsakliga syftet med kampanjen är att öka kunskapen om att 2,5 miljarder människor i dag saknar tillgång till rent vatten och toaletter. Målet är efter avslutad kampanj att ha samlat ihop 300 000 kronor i samband med budgivning mellan företag och privatpersoner på Tradera.
Formgivare
Tio personer med anknytning inom tv, nöje och designbranschen har valts ut till att formge varsin toalett till I Love Toa. Pitebon Isabelle Norman Sällström arbetar till vardags som formgivare och illustration på sitt egna företag. När hon en dag fick ett mejl från Wateraids pr-firma blev hon minst sagt överraskad.
– Det var nog den märkligaste uppdragsförfrågan jag någonsin fått. Designa en toa? Jag blev förstås jätteglad att bli tillfrågad att göra något för en god sak så jag kunde bara inte tacka nej, säger hon.
Konfettimönster
Isabelles toalett blev av misstag felsorterad på vägen mellan Piteå och Stockholm så när toaletten väl anlände var tiden knapp.
– Jag insåg att jag inte skulle hinna måla den med pensel eller sätta några lösa element på den med tanke på att den skulle fraktas ner till stockholm igen tidigt morgonen därpå. Så jag slängde alla skisser och valde att jobba med dekorplast i olika färger som jag pusslade ihop till ett grafiskt konfettimönster, säger Isabella Norman Sällström.