Piteås turister toppar köpligan
De kommer, de ser och de drar in mycket pengar till bygden. Turister som kommer till Piteå spenderar mer pengar på mat, logi och aktiviteter än riksgenomsnittet. Färsk statistik visar en stadig uppgång för turistbranschen i Piteå kommun.
Turismen i Piteå omsatte förra året nästan 494 miljoner kronor, nästan lika mycket som 2006. Detta trots att 2006 var ett Noliaår, vilket brukar dra upp omsättningen rejält. Maria Johansson och Bo Sandström gläds åt utvecklingen och spår ett bra resultat även för 2008.
Foto: Anders Westergren
- Kiruna och Piteå är de kommuner som har den i särklass bästa utvecklingen i Norrbotten under 2000-talet, säger Lars Paulsson, vd på Resurs.
Han gör då ett undantag för Haparanda. Under ett år ökade turisterna där sin omsättning med 296 procent på grund av Ikeas etablering.
- Det blir sådana absurda siffror när man inte har haft just någon turism tidigare, säger Lars Paulsson.
Men åter till Piteå. Kommunen sticker ut i jämförelse med övriga riket när det gäller andel pengar som turisterna lägger på kommersiella poster.
Väljer restaurangbesök
Exempelvis betalar man för logi i stället för att sova över hos släkt och vänner. Turisterna väljer också i större utsträckning att besöka en restaurang i stället för att laga egen mat i campingköket. De betalar också för olika aktiviteter i kommunen.
- Vi har ett så brett utbud av aktiviteter som är affärsmässigt drivna, säger Maria Johansson på Piteå turistbyrå.
I en svensk genomsnittskommun svarar den kommersiella delen av turismen för knappt 50 procent. I Piteå är andelen 74 procent. Enligt statistiken är det hotellgästerna som svarar för den största delen av omsättningen.
Statistiken visar också att 2007 blev ett rekordår när det gäller antalet hotellövernattningar i Piteå.
- Det är en trend i övriga Sverige också, att man väljer den typen av boende, säger Maria Johansson.
Enligt Bo Sandström kommer uppåt 45 procent av turisterna under sommaren från Norge. Men totalt sett är det fortfarande Norr- och Västerbottningarna som dominerar i besöksstatistiken.
- De största anledningarna till att man kommer hit är sol, bad och olika evenemang och aktiviteter, säger Maria Johansson och påpekar att stora evenemang som PDOL och Nolia är enormt viktiga för Piteå.
Statistiken visar att shoppingen bland turister i Piteå har gått ner. Både under 2004, 2005 och 2006 var omsättningen högre än i fjol.
"Ljus framtid"
- Där tror jag att det kommer att bli en helt annan siffra för 2008, i och med att Gallerian kom igång sent förra året, säger Maria Johansson.
Bo Sandström är inne på samma linje.
- Nu har vi fått både Backcity och Gallerian. Jag ser enormt positivt på handeln i Piteå under de närmaste åren. Det har varit tufft, men vi ser definitivt en ljus framtid, säger han.
Antal övernattningar
År 2000 2005 2006 2007
Hotellbädd 111 400 115 800 133 900 152 000
Stugby 6 000 5 200 6 900 5 500
Privat stuga/rum 601 835 747 1 300
Camping 183 800 189 000 214 600 194 900
Fri camping 8 500 13 100 9 600 13 500
Vandrarhem 2 700 25 000 26 100 25 200
Övrig övernattning 22 500 24 800 24 100 25 800
Grupplogi 7 900 8 800 12 000 13 500
Fritidshus 240 400 147 900 214 500 188 100
Släkt/vänner 323 200 449 800 408 700 298 900
Hotellbädd 111 400 115 800 133 900 152 000
Stugby 6 000 5 200 6 900 5 500
Privat stuga/rum 601 835 747 1 300
Camping 183 800 189 000 214 600 194 900
Fri camping 8 500 13 100 9 600 13 500
Vandrarhem 2 700 25 000 26 100 25 200
Övrig övernattning 22 500 24 800 24 100 25 800
Grupplogi 7 900 8 800 12 000 13 500
Fritidshus 240 400 147 900 214 500 188 100
Släkt/vänner 323 200 449 800 408 700 298 900
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!