Piteås turister stannar i stan och shoppar

När turisterna spenderar sina pengar i Piteå går största delen av semesterkassan till shopping. - Tidigare åkte många till närliggande städer och handlade, men genom viktiga etableringar som Gallerian och Backcity har vi börjat hämta tillbaka de turisterna, säger Bo Sandström från Piteå presenterar.

Turismen i Piteå fortsätter att öka. Maria Norberg Johansson, Piteå turistbyrå, och Bo Sandström, Piteå presenterar, vill fortsätta värna om starka evenemang och samtidigt satsa på att göra Piteå till en turiststad året om.

Turismen i Piteå fortsätter att öka. Maria Norberg Johansson, Piteå turistbyrå, och Bo Sandström, Piteå presenterar, vill fortsätta värna om starka evenemang och samtidigt satsa på att göra Piteå till en turiststad året om.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-09-10 06:00
Det är företaget Resurs AB som har tagit fram statistik för hur turismen i Norrbotten utvecklas. Den nya rapporter handlar om 2008.
De turister som besökte Norrbotten omsatte drygt 2,8 miljarder kronor.
För Piteås del handlar det om 567 miljoner. Jämför man med året innan har omsättningen ökat med 15 procent. Riksgenomsnittet ligger på 4 procent.
- Tittar man på 2006 som också var ett Noliaår är ökningen 9,8 procent. Finanskrisen har påverkat riksnivån, men för Piteå har det gått kanonbra, säger Bo Sandström.
Hemvändare
Den stora förändringen handlar om shopping.
- Många turister som kommer till Piteå är hemvändare och bor hos släkt och vänner eller åker hit över dagen. Det gör att man främst spenderar pengar på restaurangbesök och shopping, säger Maria Norberg-Johansson, Piteå turistbyrå.
Bra handel viktigt
Mellan 2006 och 2007 minskade omsättningen för shopping i Piteå, från 122 miljoner till 104 miljoner. Det sämsta resultatet sedan 2003.
- Det är otroligt viktigt att ha en bra handel, turisterna måste finna de utbud de efterfrågar annars åker de till närliggande städer. Men mellan 2007 och 2008 har vi en 27-procentig ökning. Vi förväntade oss visserligen en rejäl höjning i och med etableringarna med Gallerian och Backcity, men trodde aldrig att resultatet skulle bli så här bra. Många etableringar är gjorda och jag vet att fler viktiga är på gång, säger Bo Sandström.
Stor andel norrmän
I Piteå svarar svenskar för 75 procent av alla övernattningar i hotell, stugbyar och vandrarhem. Norrmän svarar för 77 procent av alla utländska övernattningar och tillsammans står svenskar och norrmän för 94 procent.
- Marknadsföringsmässigt har vi gått ut stenhårt mot Norge. Vi har en stor andel norrmän som besökare och kronans svaga ställning gentemot den norska har påverkat turismen positivt. Det gäller att inte ta någon turistgrupp för givet, utan att alltid vara beredd att tänka nytt. Nästa sommar planerar vi en stor Norgedag samtidigt som Paltkalaset går av stapeln, säger Bo Sandström.
Vinterhalvåret
Nu smider man planer för att hitta aktiviteter även för vinterhalvåret.
- Piteå är främst en evenemangsstad med bland andra Piteå dansar och ler, Summer games och Strandfesten, säger Maria Norberg-Johansson.
- De är pärlor som vi ska vara livrädda om och som genererar mycket pengar. Det är ingen tvekan om att Piteå är en eventstad på sommaren. Det är vinterhalvåret som är vår svaga sida. Vi måste locka hit den kontinuerliga turisten året om, säger Bo Sandström.
FAKTA Turismen i Piteå, omsättning fördelad på branscher (i miljoner kronor)
År 2006 2007 2008
Logi 121,5 127,6 131,6
Livsmedel 58,5 44,2 52
Restaurang 104,1 111 126,4
Transport (inkl bensin) 75,3 70 82,1
Shopping 122,2 105 133,7
Aktiviteter 35,9 36,1 41,6
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om