Piteås själ marknadsförs i Europa

Piteå har en själ och nu marknadsförs den över Europa där Destination Piteå fått 12 miljoner kronor från EU för att locka folk till kuststaden i norr.

Själ. Piteå är en levande stad med en själ och den vill Destination Piteå sälja i bland annat Europa.

Själ. Piteå är en levande stad med en själ och den vill Destination Piteå sälja i bland annat Europa.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2016-05-09 14:38

Just nu pågår ett projekt med prislapp 152 miljoner där Swedish Lapland fått 76 miljoner kronor av det för att sälja in Norrbotten på bland annat den Europeiska marknaden.

Av det har Destination Piteå fått 12 miljoner kronor. Projektperioden är 2,5 år och pågår fram till 2017. Just nu pågår arbetet med att ta fram en handlingsplan för hur Piteå ska säljas och nyligen informerade Terese Olofsson från Helikopter, som leder arbetet, läget vid ett frukostmöte i Vardagsrummet/Bryggeriet.

Piteå är en kommun med många kreativa näringar, universitet, småföretag och tunga industrier. Dessutom sades det, har stan en själ. Det är den marknadsförarna vid Destination Piteå vill att tyskar, norrmän och engelsmän ska upptäcka. Att se Piteås inre är en reseanledning.

Som PT tidigare berättat har destinationen tagit fram en manual på tyska som skickats till exempelvis resebyråer och nu går arbetet vidare med att ta fram en gemensams strategi och att få företagen med på banan.

Vid mötet framkom rätt många synpunkter.

– Jag har åtminstone varit med i fem utvecklingsprojekt och samtliga har dött ut. Vi kan inte nöja oss med att det är bra i Piteå, sade Tomas Riklund som tog skärgården som exempel.

– 1953 sade man att Piteås skärgård är bra, men fortfarande är tillgängligheten dålig.

Maria Hannu som driver Stormyrbergets lantgård är fascinerad över hur internationella gäster hittar till Pålberget. Hon påpekade att landsbygden ofta försvinner i turistbroschyrerna, men i den plan Terese Olofsson arbetar med finns den med.

Vid mötet sades också att Piteå odlar tesen ”det är hit man kommer när man kommer hem”, men, sade en röst:

– Piteå är inte eljest, men förbannat exkluderande.

Robert Bergman vid Innovation Piteå sade ”det har aldrig varit enklare än nu att nå ut med sitt budskap samtidigt som konkurrensen blivit hårdare, och vad vi inte ska göra är att fundera på vad vi gjorde i går”.

Det sades också att hittills har Piteå varit dåligt på att förpacka turistprodukter men där ser Per Hallqvist vid Destination Piteå en ljusning.

– Jag ser att det tas fram förpackade resekoncept och det känns bra.

Helene Röckner, ordförande för Destination Piteå sade att ”vi bygger en arena nu där det är viktigt att varje spelare utvecklar sin färdighet och vi kommer att ha fortsatt dialog med företagen”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om