– Kommer vi bara under med båtarna så är en fast bro betydligt bättre för alla förutom prislappen då det skenar iväg jämfört med att dra järnvägen längs E4. Men nu har man ju bestämt sig att man ska över Pitsund, och då är en fast bro att föredra. Blir det mycket trafik med en öppningsbar bro så blir det jätteproblem för järnvägen och även för båttrafiken, säger Jan Lindbäck.
Hur hög skulle en fast järnvägsbro behöva vara för er?
– Kraftledningen som är på 40 meter skulle vara ett bra riktmärke. Då skulle det även finnas en möjlighet för SCA med större båtar att komma in. Även för vår del skulle det vara bra att man inte bygger fast sig.
Vad är det för båtar ni kör i dag till Sandholmen?
– På sikt hoppas vi komma upp i den storlek som SCA kör i dag. Längre fram vill vi ha större tonnage och mer frekvent. Nu har det varit väldigt sparsamt då vi inte riktigt fått igång trafiken på Sandholmen som vi hade hoppats på. Tillsammans med några andra aktörer hoppas vi att få till någonting och då kan det bli mycket trafik.
Trafikverket har ännu inte haft några diskussioner tillsammans med Marine group, men enligt Trafikverket ska det ske närmsta tiden.
– I dagsläget har vi inte så jättemycket mer information än vad vi sett från media. Nu börjar det väl närma sig att det blir lite kontakter och så får vi se vad det kan utmynna i, säger Jan Lindbäck.