Det prestigefyllda priset delades i helgen ut under Nöjesguidens ölmässa på Brygghuset i Stockholm. Kampen stod mellan This is how, Portal restaurant i Stockholm och Kranen i Göteborg. I slutänden var det This is how som avgick med segern och i juryns motivering kan läsas:
"Med stort driv och kärleksfullt engagemang vidgar This is how den svenska ölvärlden med sina smaksäkra brygder och ambitiösa utvecklingslinjer."
Gustaf Ahlin, ölchef och grundare på This is how, har precis kommit hem från prisutdelningen i Stockholm. Han är glad över utmärkelsen och säger att priset visar att bryggeriet är på rätt kurs.
– Det känns fantastiskt. Det är så otroligt roligt och ärofyllt. Jag tycker det betyder att vi är på rätt spår i det vi gör. Inte bara för att vi syns och hörs, utan att vi också blir uppmärksammade. Det är väldigt kul.
Att driva bryggeri i norra Sverige är inte helt okomplicerat och sett till hela landet domineras ölscenen i stort av bryggerier i söder. Gustaf Ahlin säger att utmärkelsen som Årets ölutvecklare visar på att This is how lyckats bryta isoleringen och tilltala öldrickare i hela Sverige.
– Framförallt betyder det här att vi lyckas komma ut även i södra Sverige. Ibland känns det som att norra Sverige är bortglömt när man ser till ölscenen. Just därför är det extra roligt att läsa juryns motivering. Det här visar att vi kan mäta oss med bryggerierna i södra Sverige, säger han.