Piteåbor rasar – tror att inlämnade telefoner är borta

Efter att flera Piteåbor förgäves försökt få kontakt blev en lapp på dörren om att butiken stänger droppen. En het debatt har under helgen förts på sociala medier. Och var är telefonerna?

Än är butiken på Uddmansgatan kvar och skyltfönstret upplyst, men fönstren är förtäckta och på dörren sitter en lapp där kunderna upplyses om att butiken kommer att upphöra.

Än är butiken på Uddmansgatan kvar och skyltfönstret upplyst, men fönstren är förtäckta och på dörren sitter en lapp där kunderna upplyses om att butiken kommer att upphöra.

Foto: Gunnel Ekman

Piteå2022-01-25 06:30

Det började med ett inlägg i fredags på en Köp och sälj-sida på Facebook, där en kvinna efterlyste andra som har "grejer kvar" hos företaget Swefon och vars ägare inte går att få kontakt med. 

Han svarar inte i telefon, inte på mejl och inte på meddelanden via Facebook och jag blir mer och mer irriterad, skrev hon.

Under helgen dök ännu ett inlägg upp. "Lämnade in min Iphone på fix för över 1 år sen, har försökt komma i kontakt med ägaren via mail, telefon och facebook men han svarar inte på något. Har fler haft problem och har ni lyckats få kontakt med han?", skrev en man. Och nätet mer eller mindre exploderade.

Det visade sig att ganska många haft och har samma problem, men det ska i ärlighetens namn också sägas att det även fanns de som fått bra hjälp av företaget. 

undefined
Med en enkel lapp på dörren meddelas kunderna att butiken läggs ner och att verksamheten hädanefter kommer att skötas digitalt. "Men var är min telefon?", undrar nu flera kunder.

Flera personer har dock lämnat in sina telefoner för att få dem reparerade och sedan inte hört av företaget alls. Medan butiken var öppen berättade några att de varit in och "tvingat till sig" sina telefoner eller andra, likvärdiga. 

Nu är butiken stängd och frustrationen växer då inga besked ges. Ägaren skrev tidigare att företaget haft problem med sin mejlserver och uppmanade folk att skicka meddelanden via facebook istället, men få har fått något svar.

Under måndagen försökte PT förgäves få kontakt. Telefonen var avstängd för inkommande samtal, mejlen besvarades inte och via facebook-sidan fick man bara ett automatgenererat svar om att "vi återkommer så fort vi kan". Sent på eftermiddagen hörde ägaren dock av sig (se artikel här intill).

undefined
Ida Ljungwe, konsumentvägledare vid Piteå kommun, berättar att hon fått ett antal samtal om den uppkomna situationen den senaste tiden.

Men vad kan man då göra som drabbad kund?

Ida Ljungwe, konsumentvägledare vid Piteå kommun, berättar att hon fått flera samtal om den uppkomna situationen sedan lappen på dörren kommit upp.

– Men det är inte så mycket man kan göra, annat än att fortsätta försöka få kontakt med ägaren, säger hon.

Om företaget gått i konkurs eller är under rekonstruktion kan man via konkursförvaltaren göra anspråk på sina ägodelar.

– Men det är ju inte fallet här.  Och kronofogden fungerar inte heller, de kan bara hjälpa till att driva in en skuld, så jag tror en polisanmälan är det enda man kan göra.

undefined
Johan Westbom, förundersökningsledare vid Piteåpolisen, ser inte riktigt att polisen skulle kunna göra något åt saken. "Han har ju inte stulit telefonerna", funderar han.

Vid Piteåpolisen kontrar dock förundersökningsledaren Johan Westbom med att det nog får handla om en civilprocess.

– Han har ju inte stulit telefonerna och bedrägeri är det nog inte heller, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!